Quote from Guest on 6 May 2009, 07:43Hej alla!! Är ny på det här med cykel.
Har skaffat mig en cykel av vad jag förstår god kvalitet och är mycket nöjd med den efter ca 70mil på lvg och ca 50mil på trainer.
Nu till mina funderingar:
När man köper bil pratar man ofta om diftkostnader som
Hej alla!! Är ny på det här med cykel.
Har skaffat mig en cykel av vad jag förstår god kvalitet och är mycket nöjd med den efter ca 70mil på lvg och ca 50mil på trainer.
Nu till mina funderingar:
När man köper bil pratar man ofta om diftkostnader som
Quote from Funbeat user on 6 May 2009, 07:53Hej Jan.
Nu när jag gör ett snabbt överslag så blir det ca 3-4kr milen och då är inte fräcka fräna bra att ha med i det, bara vård och slitage.
Vänligen
P.
Hej Jan.
Nu när jag gör ett snabbt överslag så blir det ca 3-4kr milen och då är inte fräcka fräna bra att ha med i det, bara vård och slitage.
Vänligen
P.
Quote from Funbeat user on 6 May 2009, 07:54En kollega till en kompis jag snackade med pendelcyklade 2x3 mil per dag, han räknade med 500 kr / månad i kostnad. Det innefattade nog alla kostnader, dvs slitage, kläder, underhåll osv!
Edit: Stämmer ju precis med P:s inlägg, 4 kr * 6 mil * 5 dagar * 4
En kollega till en kompis jag snackade med pendelcyklade 2x3 mil per dag, han räknade med 500 kr / månad i kostnad. Det innefattade nog alla kostnader, dvs slitage, kläder, underhåll osv!
Edit: Stämmer ju precis med P:s inlägg, 4 kr * 6 mil * 5 dagar * 4
Quote from Funbeat user on 6 May 2009, 08:01Intressant! Hur kommer ni fram till de siffrorna mer exakt, är det antal slangar som slits på ett år tex eller räknar ni inte fullt så detaljerat?
Intressant! Hur kommer ni fram till de siffrorna mer exakt, är det antal slangar som slits på ett år tex eller räknar ni inte fullt så detaljerat?
Quote from Rasmus Olsson on 6 May 2009, 08:03I rena pengar blir det alltså inte ett dugg lönsamt att cykelpendla istället för att åka tunnelbana. jag tycker dryga 500 kr per månad låter väldigt mycket. Vad är inräknat i det?
I rena pengar blir det alltså inte ett dugg lönsamt att cykelpendla istället för att åka tunnelbana. jag tycker dryga 500 kr per månad låter väldigt mycket. Vad är inräknat i det?
Quote from Funbeat user on 6 May 2009, 08:09Vi diskuterade inte i detalj, men ett par däck + ett par dubbdäck blir väl en tusing per år, sen nån kassett, nån kedja, ett par slangar, års-översyn hos cykelhandlare, lite kläder, nån eker... Det räntar väl på en del! Om man cyklar VARJE dag oavsett vä
Vi diskuterade inte i detalj, men ett par däck + ett par dubbdäck blir väl en tusing per år, sen nån kassett, nån kedja, ett par slangar, års-översyn hos cykelhandlare, lite kläder, nån eker... Det räntar väl på en del! Om man cyklar VARJE dag oavsett vä
Quote from Funbeat user on 6 May 2009, 08:10Hej,
personligen så har jag inte lagt ut alls mkt pengar på "nödvändiga detaljer" till mina cyklar.
Aldrig kört punka tex, och jag lämnar in dom på service kanske en gång per år, så jag mekar mycket själv - där kan man spara pengar. Annars så är mina kost
Hej,
personligen så har jag inte lagt ut alls mkt pengar på "nödvändiga detaljer" till mina cyklar.
Aldrig kört punka tex, och jag lämnar in dom på service kanske en gång per år, så jag mekar mycket själv - där kan man spara pengar. Annars så är mina kost
Quote from Rasmus Olsson on 6 May 2009, 08:25Vad köper du för dyra däck? Eller sliter du ut flera par per år?
Vad köper du för dyra däck? Eller sliter du ut flera par per år?
Quote from Funbeat user on 6 May 2009, 08:34Inte jag som pendelcyklar....
Ett par räserdäck per år sliter jag iaf, kör på GP 4000s så det blir 600-700 spänn att byta
Inte jag som pendelcyklar....
Ett par räserdäck per år sliter jag iaf, kör på GP 4000s så det blir 600-700 spänn att byta
Quote from Funbeat user on 6 May 2009, 08:39Jag kör på Michelin Pro race däck, 2 däck á 790 kr, har inte behövt byta på 4 år. 🙂
Jag kör på Michelin Pro race däck, 2 däck á 790 kr, har inte behövt byta på 4 år. 🙂