Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel"Driftkostnader" för en racer cyk …
You need to log in to create posts and topics.

Hej alla!! Är ny på det här med cykel.

Har skaffat mig en cykel av vad jag förstår god kvalitet och är mycket nöjd med den efter ca 70mil på lvg och ca 50mil på trainer.

Nu till mina funderingar:
När man köper bil pratar man ofta om diftkostnader som

Hej Jan.

Nu när jag gör ett snabbt överslag så blir det ca 3-4kr milen och då är inte fräcka fräna bra att ha med i det, bara vård och slitage.

Vänligen

P.

En kollega till en kompis jag snackade med pendelcyklade 2x3 mil per dag, han räknade med 500 kr / månad i kostnad. Det innefattade nog alla kostnader, dvs slitage, kläder, underhåll osv!

Edit: Stämmer ju precis med P:s inlägg, 4 kr * 6 mil * 5 dagar * 4

Intressant! Hur kommer ni fram till de siffrorna mer exakt, är det antal slangar som slits på ett år tex eller räknar ni inte fullt så detaljerat?

I rena pengar blir det alltså inte ett dugg lönsamt att cykelpendla istället för att åka tunnelbana. jag tycker dryga 500 kr per månad låter väldigt mycket. Vad är inräknat i det?

Vi diskuterade inte i detalj, men ett par däck + ett par dubbdäck blir väl en tusing per år, sen nån kassett, nån kedja, ett par slangar, års-översyn hos cykelhandlare, lite kläder, nån eker... Det räntar väl på en del! Om man cyklar VARJE dag oavsett vä

Hej,
personligen så har jag inte lagt ut alls mkt pengar på "nödvändiga detaljer" till mina cyklar.
Aldrig kört punka tex, och jag lämnar in dom på service kanske en gång per år, så jag mekar mycket själv - där kan man spara pengar. Annars så är mina kost

Vad köper du för dyra däck? Eller sliter du ut flera par per år?

Inte jag som pendelcyklar....

Ett par räserdäck per år sliter jag iaf, kör på GP 4000s så det blir 600-700 spänn att byta

Jag kör på Michelin Pro race däck, 2 däck á 790 kr, har inte behövt byta på 4 år. 🙂