Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning"Incline" på löpband.
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag gillar backträning, både ute och inne. Man behöver inte springa så abnormt snabbt för att få upp pulsen nära max (vad det nu är).

Men, på löpband är det dock så kontrollerat och precist, så det gillar jag mest. Därför har jag en fråga:

Vad motsvarar

Är inte stigningen i % redan då? De löpband jag springer på anger lutningen i % direkt. Annars måste du nog kolla med tillverkaren vad siffran betyder.

OK, nej, det enda som står är just "incline" och så siffran. Inget mer. Jag HAR tolkat det tidigare som "procents lutning" men har blivit osäker.

Ett I-landsproblem, jag vet, men frågar man inte så får man aldrig veta. 🙂

Det bör vara procent. Är då 90 grader 100%, dvs incl 100, tro. Spikrakt uppåt.

45 grader är 100%.

"Mitt" löpband (på gymmet) har incline 15 som max och det står angivet att det är motsvarande procent. Men kolla upp annars vad maskinen heter och googla lite.

Jag brukar för övrigt köra 1000 höjdmeter på löpbandet när jag är i den fasen av träningen och

Just det. Om ditt band nu faktiskt grader så är 9 grader ungefär 16 procent.

=GRADER(ARCTAN(16/100)) = 9,09

16 procent är en seg uppförsbacke att springa i. När jag kör 15% på mitt löpband så brukar inte mina vader uppskatta högre hastighet än 4.8 km/h.

OK, jag kör i sextempo på incline 9 ä 500 m. Några intervaller. Bra eller dåligt?

På incline 12 får jag, tyvärr, sänka farten lite.

Mina vader är snälla. 🙂

Men, jag har ff inte fått någon gissning/något svar på om inclinen motsvarar procents lutning.

Kommer det inte upp ackumulerad stigning på bandet? Isf är det ju lätt som en plätt att räkna ut vad det motsvarar.

Jo, Marcus, det gör det. Den totala stigningen var sist 192 m, om jag minns rätt. Men då varierande jag inclinen var 500:e meter. 3, 6, 9, 3, 6, 9 med 500 m vilojogg emellan.

Mattegeni? 🙂

12