Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning"Jogging" varje dag
You need to log in to create posts and topics.

Jag försöker nu efter flera års sjukdom, graviditet och ja lite lathet också börja träna mer regelbundet igen. Både för att jag saknar träningen och för att vara i bättre form när sjukdomen blir värre igen.

Det jag har bestämt mig att göra är att fara ut

Anamma ett mönster som alla (utom de världsbästa) har inom ultralöpningen: en löpning-gång-intervall. För sträckor som 5 km kan man tänka sig 2 min gång, 3 min löpning (eller jogging), 2 min gång, 3 min löpning- etc.

Inom kort - men stressa det inte! - s

Korta pass varje dag. Det låter bra det.
Tänk om fler, inklusive mig själv, kunder göra så. Inte bomba på med snabba, långa, få pass.

Tänk på att ha en lätt, stolt och aktiv löpning.
Sträcka på sig. Titta på omgivningen. Sätt i foten under kroppen, inte

@ Anders: Jag har ett nybörjarschema jag följer även om jag gör samma pass två gånger i raken (för att inte öka för snabbt men ändå kan "jogga" varje dag)
5 km är alldeles för långt för mig i nuläget tyvärr

@Franz: Tack då tänker jag inte så galet alltså

En vis man vid namn Rune har en gång sagt att du inte ska springa längre eller fortare på ett pass än att du vill göra om det dagen efter.
Så fortsätt du, sakta men säkert.

Mina tankar går i lite andra banor. Jag tror det är bra för kroppen att ha en eller flera vilodagar i veckan. Det är ju ändå vilan som bygger upp! Men på vilodagarna går det ju bra att ta promenader!

Just nu tränar löpning jag varannan dag (Då jag så sa

@Hasse: Fast det jag gör kan inte räknas som löpning. Som sagt, senaste passet var 2 min lätt jogging, resten var promenad. (Därför skrev jag "jogging" )

Edit: Alltså när jag börjar få upp längd och eller intensitet kommer jag att ändra det. Jag funderar

Rap Chica: Kör på du med varje dag.
Du kommer märka när din kropp behöver vila mellan passen.
Den dagen, den lyckan 🙂

Jag tror också att du kan köra på varje dag så länge det är lugna pass och du inte känner dig trött...

rap chica, det har du rätt i. Fortsätt du varje dag.
Vilodagarna kan vara jobbiga, jag bara väntar på att få träna igen 🙂