Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningöka distans vs hastighet
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag är en relativ newbie på det här, och har en del funderingar. Läst mkt här inne, men det verkar vara lite olika bud, och har inte riktigt fått svaret på frågan jag har iaf.

Jag började springa i april(då kunde jag inte ens springa en km i sträck), oc

Kul att du gjort framsteg i löpandet! Själv blev jag inte snabbare förrän jag började träna på att bli snabbare. Som du själv skriver att du gör, fartlek och intervaller. Kanske du ska fundera på vilken tid du tror dig vara kapabel att göra på 10 km och s

Jim: tack för svaret! 🙂 Ja, jag gör nått ditåt redan.. fast ökar sista två kilometerna just nu, hade en tanke att jag ska öka kanske dom sista tre, sen dom sista fyra osv, tills jag kan hålla den hastigheten i stort sett hela "provloppet". Fast ska ju u

Här kan du kolla lite hur ett träningsupplägg kan se ut för just milen. http://beta.marathon.se/grundprogram/88483/1
När jag började att springa efter en massa år i träda så började jag först med att bara ge mig ut i löpspåret och springa i fart och dist

När du ökar sträckan du springer tycker jag definitivt inte du ska öka hastigheten. Ett av passen kan vara ett långpass och öka på sträckan eftersom, kanske ända upp till 15 km. Då bygger du uthållighet.

Övriga 2 pass kan gå snabbare, fartlek på ena och

Jonas: Tack för det tipset! 🙂 Fick den tanken själv under eftermiddagen här.. att långpasset ska få vara i lugnare tempo(6 min/km ung blir nog bra), och bara sträcka sig över längre sträckor vartefter istället.. å så där som du föreslog med dom andra pa

Jim: jag kikade på det där! Det gav ju faktiskt en del hintar! Lite svårt å följa det, för det ska passa ihop med mitt liv också, men det gav en del inspiration! 🙂 Tack!

Grundprincipen är väl att öka antingen hastighet eller mängd, men inte båda samtidigt?

Grundkondition, tar lång tid att att bygga upp en bra kondition.

GPS-klocka som kan visa km-tid.

Skynda långsamt och försök träna löpning över hela året, Icebug-skor är underbara på vintern när det är halt.

Lycka till.

Tomas: ...kanske... 🙂 Fast... jag kör ju ett längre pass i veckan, där jag jobbar på å öka sträckan, och ett där jag övar på att få upp hastigheten(intervaller). Behöver öka sträckan först å främst, för att jag ska förbättra min kondis alls. I början v

12