Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖka mängd eller tempo?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag siktar på SUB 3 h på Stockholmmarathon i juni. Ett av veckans två kvalitetspass är idag 12-13 km i tänkt marathonfart (4:15 min/km) med upp- och nedvarvning totalt 15-16 km.
Tempot ligger nog 5-10 sek över mitt tröskeltempo. Min fundering är om jag sk

Jag föreslår att du går in på bägge vägarna.

Dels att du ökar distansen succesivt på vissa av dina pass som du nämner här.

Dels att du springar i succesivt lite högre fart, och isåfall kortare om det krävs för att klara det. Det kan vara i form av inte

Jag kör två kvalitetspass per vecka och det andra brukar vara intervaller 8x1000 m (3:45 min/km) eller 6x1600 m (3:50 min/km) alternativt en stegrande distans på totalt 10 km i steg om 10 s per 2 km från 4:25 ner till 3:45.
Alltså ett kvalitetspass med li

12-13 km i marathontempo är ju redan ganska mycket, så jag skulle satsa på att få ner tempot till 4:05-4:10 istället..Ligger själv precis under 3h, och det är den farten jag brukar hålla på marafartspassen, som oftast är mellan 6 och 10 km (exkl upp/nerjo

Kör du långpass också? Du kan isåfall lägga in intervaller i marathonfart under dessa. Bra tävlingsförberedande träning.

Tycker att du skall öka till 16 km marafart på ett av dina kvalitetetspass. Det andra kör du antingen, tröskepass, snabba intervaller eller backträning. Du kan ocksåmavsluta dina långpass med 5-10 km i marafart. Kola in på Hal Higdeon marasite, kolla spec

15 km i marafart (4:00-4:10) säger jag. När du klarar det så fixar du sub 3.
EDIT: Mats hann före. Fartökning i slutet av LP som Mats föreslår är också ett värdigt test. Du ska klara 10 km.

Måste man inte springa en massa långpass också? Eller det kanske telgelöparn gör, vem vet...

Jodå, långpass blir det varje vecka.
28-32 km och var 4:e vecka lite kortare ca 20-22 km så fartökningar borde jag kunna lägga in.

Hur fort går långpassen då? vore kul om man fick se din träning...

12