Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖka takten eller sträckan?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej Experter!
Nu är jag kittad med nya skor och nya tights och löparlusten hänger kvar. Jag klarar att springa 5 km "utan problem" och det tar ca 28-30 min beroende på var jag springer (mycket eller lite backar etc...)

Nu är ju det stora målet Göteborgsv

Ligger i ungefär samma fas som dig och med ungefär samma tider på 5 km.
Jag gick för några veckor sen på detta program, för 10 km, där målet är 1 mil under 1 timme. Programmet gör att man sakta ökar distansen.
http://www.funbeat.se/programs/show.aspx?Tra

Tja.
Vi är några som ska springa ihop, och vi tänkte hoppa på Anders Szalkais program på 20 veckor, men det gör vi ju efter jul... Och då får man kanske hoppa in på en vecka/nivå där man tyder att man ligger för tillfället. Eller välja det program som kän

De flesta skulle nog rekommendera ett långpass i veckan där ni springer i lugn takt.
Detta pass låter ni bli lite längre för varje vecka...
Ett annat pass lägger ni in lite fart, kanske fartlek eller lite halvlång distans med fartökning sista tredjedelen

Ja, jag har tänkt på det, att kanske lägga in ett lite längre och långsammare pass per vecka redan nu. Och jag skulle kunna kombinera min andra träning med lite intervaller/fartlek inne på band.
Så då kan jag köra ett lugnt 5 km, ett lite längre, som jag

Först en lite präktig kommentar, men ändå: Att promenera under ett träningspass är INTE att misslyckas. Att varva mer och mindre ansträngande etapper under ett träningspass är snarare effektivare än att springa i samma tempo hela tiden. Att promenera en m

Tack Björn...

Jo, jag jag VET att det inte är att misslyckas om man får gå lite, men jag funkar så... Det är inte den logiska delen av min hjärna som styr när jag är ute och springer precis...

Kommer just från 5 km i HagaParken och det gick bra så på l

Ut och kör rundan i lungt tempo utan krav. Gå 2 stolpar när det behövs. Kom ihåg distansträning är ingen tävling.

Här ute på landet finns inga stolpar... 😉 Slipper jag gå då?

Men ja, lååångsamt blir det, men jag tror INTE att det blir nån gång.

Alltså, jag ÄR kanske dum, men det sitter i huvudet och jag VILL klara det utan att gå!
Ok, om det blir lite gång när jag

Du kan ju bestämma dig i förväg för att gå efter t ex 20 minuter och då gå i 5 minuter eller så. Då följer du ju en plan "Jag ska gå nu!" och behöver inte känna att du inte orkar springa hela vägen.

12