Quote from Guest on 4 July 2013, 16:42Efter att egentligen ha börjat att löpträna (dvs, inte bara ha "gått ut och sprungit" ) i december -12 men fokus på ett långdistanstriathlon i juni så vill jag nu ta nästa steg.
Under distanspassen har jag ju läst mig till att man bör trappa upp långsamt
Efter att egentligen ha börjat att löpträna (dvs, inte bara ha "gått ut och sprungit" ) i december -12 men fokus på ett långdistanstriathlon i juni så vill jag nu ta nästa steg.
Under distanspassen har jag ju läst mig till att man bör trappa upp långsamt
Quote from Lisa Bringhed on 4 July 2013, 16:525:20 tempo på långdistanstriathlontävling och 6:00-6:20 på träning, det tycker jag låter väldigt bra.
Jag hade 5:16 i Motala och kör oftast 5:30-6:00 på långpass i pulszon 2, det var jag nöjd med 😀
Till frågan. Ett bra sätt att öka farten på långdistan
5:20 tempo på långdistanstriathlontävling och 6:00-6:20 på träning, det tycker jag låter väldigt bra.
Jag hade 5:16 i Motala och kör oftast 5:30-6:00 på långpass i pulszon 2, det var jag nöjd med 😀
Till frågan. Ett bra sätt att öka farten på långdistan
Quote from Ulrika Ekelund on 4 July 2013, 17:54Jag kör alla pass som tröskelpass (utom långpassen).
Jag anser att det är totalt meningslöst att t.ex springa 8-10 km utan att ta ut sig ordentligt.Så mitt råd är helt enkelt att alltid springa som om du hade kronofogden/svärmor/Löfven/Reinfeldt efter d
Jag kör alla pass som tröskelpass (utom långpassen).
Jag anser att det är totalt meningslöst att t.ex springa 8-10 km utan att ta ut sig ordentligt.
Så mitt råd är helt enkelt att alltid springa som om du hade kronofogden/svärmor/Löfven/Reinfeldt efter d
Quote from Funbeat user on 4 July 2013, 18:09Det där med att öka tempot mot slutet av ett distanspass var ett bra råd. Då vänjer sig förhoppningsvis benen vid att det är tufft mot slutet av ett lopp. Tack!
Det där med att öka tempot mot slutet av ett distanspass var ett bra råd. Då vänjer sig förhoppningsvis benen vid att det är tufft mot slutet av ett lopp. Tack!
Quote from Funbeat user on 4 July 2013, 23:09Mats säger 5;20 på långpassen, och det är bra fart för 20-25K. För längre långpass: softa ner till 6:00. För långpass i maratonlängd, för TRÄNING, ligg på 6:30.
Mats säger 5;20 på långpassen, och det är bra fart för 20-25K. För längre långpass: softa ner till 6:00. För långpass i maratonlängd, för TRÄNING, ligg på 6:30.
Quote from Funbeat user on 5 July 2013, 07:45Öka tempot på slutet var en ganska given ingrediens förr.
Nu tränade vi väldigt enkelt. Vi drog iväg i prattempo ( inte så att vi kunde snacka hela tiden ) och när vi närmade oss klubbstugan så drog vi järnet.
Passen jag var med i gick i 4:45 tempo ell
Öka tempot på slutet var en ganska given ingrediens förr.
Nu tränade vi väldigt enkelt. Vi drog iväg i prattempo ( inte så att vi kunde snacka hela tiden ) och när vi närmade oss klubbstugan så drog vi järnet.
Passen jag var med i gick i 4:45 tempo ell
Quote from Funbeat user on 5 July 2013, 10:34Jag upplever att ökning på långpass fart sköter sig själv. I takt med att jag bli mer vältränad/starkare så springer jag mina långpass snabbare utan att tänka på det. Jag har alltid sprungit långpass på en fart som känns bekväm. Springa man för fort på lå
Jag upplever att ökning på långpass fart sköter sig själv. I takt med att jag bli mer vältränad/starkare så springer jag mina långpass snabbare utan att tänka på det. Jag har alltid sprungit långpass på en fart som känns bekväm. Springa man för fort på lå
Quote from Funbeat user on 5 July 2013, 23:51Andrew har en bra poäng här! Jag skulle säga: tänk inte fart på långpassen, den kommer - nästintill omärkbart - av sig själv. Ooops, jag tycks bara ha upprepat vad Andrew sade (#)
Andrew har en bra poäng här! Jag skulle säga: tänk inte fart på långpassen, den kommer - nästintill omärkbart - av sig själv. Ooops, jag tycks bara ha upprepat vad Andrew sade (#)
Quote from Funbeat user on 9 July 2013, 08:21Kör jag ett 25 km-pass så brukar jag lägga in en fart som motsvarar mitt tävlingstempo på maraton vid ca 18 km och hålla det ca 2 km. Naturligtvis borde man kanske lägga in det vid 27-28 när man springer ett långpass över 32 km men jag tycker det blir rät
Kör jag ett 25 km-pass så brukar jag lägga in en fart som motsvarar mitt tävlingstempo på maraton vid ca 18 km och hålla det ca 2 km. Naturligtvis borde man kanske lägga in det vid 27-28 när man springer ett långpass över 32 km men jag tycker det blir rät
Quote from Funbeat user on 10 July 2013, 09:20Jag håller med Andrew här, jag ökar aldrig medvetet farten på långpassen (de _ska_ gå långsamt) utan använder kortare distanser och intervallpass till att pressa upp mitt tempo.
En bieffekt av det blir dock att långpasstempot blir snabbare "av sig själv"
Jag håller med Andrew här, jag ökar aldrig medvetet farten på långpassen (de _ska_ gå långsamt) utan använder kortare distanser och intervallpass till att pressa upp mitt tempo.
En bieffekt av det blir dock att långpasstempot blir snabbare "av sig själv"