Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖka tempot på distanspassen?
You need to log in to create posts and topics.

12

Fast det beror ju på vad långpassets syfte är. Ibland ska de springas långsamt, ibland passar det bättre att dra upp tempot på hela eller delar av passet.

Varför ska långpassen gå långsamt?

för att det inte är tempo som tränas på de passen och långsamt sliter mindre än snabbt

Att långpassen skall gå långsamt beror på att man skall träna upp fettförbränningen.

Johan Lundgren, vad menar du med "träna upp fettförbränningen"?

Genom att ligga och mala i ett lågt tempo så ökar du cellernas förmåga att bryta ner fett. Detta är en process som tar rätt lång tid för kroppen att ställa om så därför bör man få in långpass tidigt. Egentligen räcker det med promenad, det är tiden som du

Ni ska inte vara så rädda för att ta i. Våga springa på lite på långpassen också, det blir man stark av.

"Varför ska långpassen gå långsamt?"

För att öka mängden mitokondrier i muskulaturen, som behövs för uthållighet sedan när det behöver gå fortare. Det finns en anledning till att långpassen ska gå lugnare. Googla på mitokondrier 🙂

Ja mitokondrierna stimuleras nog minst lika bra även när det går fortare. Men just volym verkar ha god effekt mitokondriell utveckling och en anledning till att ha lugna pass är just för att få volym.

Ja jag kunde väl också gått lite djupare in på det rent biokemiskt men jag valde att uttrycka mig i vardagligt språk.

12