Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖkad skaderisk med ökad fart?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har ganska nyligen börjat träna löpning regelbundet. Så så många andra har jag en önskan om att kunna springa lite fortare. Idag gör jag 10 km på ca 43 minuter. Jag är 44 år, så jag är ju inte precis ung. Det som oroar mig lite är att risken för skado

Personligen får jag bättre hållning när jag springer snabbare pass. Jag har dragit på mig skador av långa, sävliga pass då hållningen blir sämre. Jag har inte muskelstyrka för att vara ute långa pass, korta högintensiva går bättre.

Jag minns att jag fr

Otroligt svårt att säga.

För mig var det så här - tränade löpning 12 år. Aldrig i höga farter och aldrig skadad. Efter det uppehåll i knappa tio år. Började springa igen i högre fart, mer intervallträning, fartlekar och längre pass. Fick flera oklara ska

Jag tror skaderisken rimligtvis ökar med ökad belastning. Varje gång man belastar kroppen på ett sätt den inte är van vid riskerar man att gå över den gräns där något överansträngs och går sönder.
Ökad veckomängd, ökad längd på passen och ökad intensitet

Markkontakten blir mycket kortare när man har högre fart, men man måste skjuta ifrån lika mycket total sett, så den momentana kraften blir mycket högre. Det ökar i sig skaderisken.

Dock är det ganska vanligt att man skjuter ifrån alldeles för mycket när

Även om 44 år är en ringa ålder så är det riktigt att man inte bygger upp kroppen eller återhämtar sig lika fort som när man är tonåring. Det bör man ha i åtanke, men det behöver inte vara hindrande i sig...

Om man tar det från början, så är det så illa

Håller med föregående + lite av andra också.
Min son var 42 år när han gick från 10K/vecka till 333 km på 8 dygn.
Nu hade han 24 timmar varje dygn.
Med lugnt tempo så fick han efter några timmar "träningsvärk". Något var det. Är ej expert så jag kan pre

Det svåraste med att träna hårt är att vila

Jag skulle säga att ju närmare sitt max man pressar sig desto större är skaderisken. Ju närmare man kommer tröskeln mellan väldigt vältränad och övertränad eller skadad liksom... Men det måste ju inte innebära att just högre fart ger större skaderisk, det

Numera vet man mycket mer, men resultatmässigt har det ej blivit bättre.
Tror det delvis har att göra med att nu så MÅSTE människorna göra så mycket mer.
Varför? Det bara är så.
Tror mer på att ha en avslappnad attityd.
Äta, dricka, vara social så man

12