Quote from Guest on 27 May 2013, 22:45Hej
Jag är en "ombörjare" på det här med att träna löpning. I min ungdom sprang jag en hel del utan större eftertanke på hur jag tränade.
Nu, många år senare, har jag börjat på att springa igen, och den här gången försöker jag tänka mer på hur jag lägge
Hej
Jag är en "ombörjare" på det här med att träna löpning. I min ungdom sprang jag en hel del utan större eftertanke på hur jag tränade.
Nu, många år senare, har jag börjat på att springa igen, och den här gången försöker jag tänka mer på hur jag lägge
Quote from Funbeat user on 27 May 2013, 22:55Mitt enda råd är att du aldrig ska öka fart samtidigt som du ökar sträcka utan att du väljer antingen eller för varje träningsperiod.
Jag har ökat sträcka (från soffan till Lidingöloppet) från 2009 till 2012 och nu har jag tänkt börja öka farten istället
Mitt enda råd är att du aldrig ska öka fart samtidigt som du ökar sträcka utan att du väljer antingen eller för varje träningsperiod.
Jag har ökat sträcka (från soffan till Lidingöloppet) från 2009 till 2012 och nu har jag tänkt börja öka farten istället
Quote from Funbeat user on 28 May 2013, 05:25Jag anser med skärpa att du lyckas svara på din egen fråga i titeln till din egen tråd: ökning av veckomängden. Öka i detta läge din veckomängd genom att successivt addera till dina befintliga pass: 30 min distanslöpning blir lätt 35 min, etc. Addera i sy
Jag anser med skärpa att du lyckas svara på din egen fråga i titeln till din egen tråd: ökning av veckomängden. Öka i detta läge din veckomängd genom att successivt addera till dina befintliga pass: 30 min distanslöpning blir lätt 35 min, etc. Addera i sy
Quote from Funbeat user on 28 May 2013, 08:00Det finns inga 10% per vecka som man kan öka och risken för skador hålls låg. Det är individuellt, och skadorna kommer oftast några veckor efteråt då det är för sent att göra något åt det.
Det finns inga 10% per vecka som man kan öka och risken för skador hålls låg. Det är individuellt, och skadorna kommer oftast några veckor efteråt då det är för sent att göra något åt det.
Quote from Funbeat user on 28 May 2013, 08:32Det finns alltid de som försöker uppfinna hjulet på nytt, som Magnus här ovan. 10% är en bra riktlinje. Själv skulle jag lägga den lägre, säg vid ungefär 5% ökning i ANTINGEN distans ELLER fart, ej båda.
Det finns alltid de som försöker uppfinna hjulet på nytt, som Magnus här ovan. 10% är en bra riktlinje. Själv skulle jag lägga den lägre, säg vid ungefär 5% ökning i ANTINGEN distans ELLER fart, ej båda.
Quote from Funbeat user on 28 May 2013, 08:39Du får lägga din ökning på 6,2% per tio dagar, räknat i antal steg delat med snittempo om du vill. Din kropp bryr sig inte.
Att lura på folk att det finns en rekommenderad procentuell nivå på säker ökning, är inte särskilt snällt.
Du får lägga din ökning på 6,2% per tio dagar, räknat i antal steg delat med snittempo om du vill. Din kropp bryr sig inte.
Att lura på folk att det finns en rekommenderad procentuell nivå på säker ökning, är inte särskilt snällt.
Quote from Funbeat user on 28 May 2013, 09:09Magnus har helt rätt i att det inte finns någon allmängiltig formel för hur mycket man kan öka. Min poäng är egentligen denna: ta 5-10% som en riktlinje - till att börja med. Med tiden visar det sig vad du personligen mår bäst av: mindre, eller mer.
Magnus har helt rätt i att det inte finns någon allmängiltig formel för hur mycket man kan öka. Min poäng är egentligen denna: ta 5-10% som en riktlinje - till att börja med. Med tiden visar det sig vad du personligen mår bäst av: mindre, eller mer.
Quote from Funbeat user on 28 May 2013, 09:14Om man tränar 1 mil varje vecka och ökar med 10% varje vecka så springer man 142 mil per vecka om ett år. Om man ökar med 5% varje vecka blir det 12,6 mil per vecka.
Jag tror det är bättre att se hur långt man kan springa om 3 månader eller ett halvår.
Om man tränar 1 mil varje vecka och ökar med 10% varje vecka så springer man 142 mil per vecka om ett år. Om man ökar med 5% varje vecka blir det 12,6 mil per vecka.
Jag tror det är bättre att se hur långt man kan springa om 3 månader eller ett halvår.
Quote from Funbeat user on 28 May 2013, 09:23Tack för era svar.
Jag är medveten om att de 10%:en är en ganska grov maxgräns, och att vi såklart är olika och klarar olika stora ökningar.
I mitt fall innebär det att jag ska öka ca 1km i veckan, och det låter väl genomförbart tycker jag. Så småningom
Tack för era svar.
Jag är medveten om att de 10%:en är en ganska grov maxgräns, och att vi såklart är olika och klarar olika stora ökningar.
I mitt fall innebär det att jag ska öka ca 1km i veckan, och det låter väl genomförbart tycker jag. Så småningom
Quote from Funbeat user on 28 May 2013, 15:18Jag undrar stillsamt hur man korrekt definierar styrketräning. Är det långsökt att tolka det som träning som leder till ökad styrka?
Att isf hävda att pilates inte är styrketräning visar enbart att den personen aldrig sysslat med denna träningsform....
Jag undrar stillsamt hur man korrekt definierar styrketräning. Är det långsökt att tolka det som träning som leder till ökad styrka?
Att isf hävda att pilates inte är styrketräning visar enbart att den personen aldrig sysslat med denna träningsform....