Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖkning av träningsmängden.
You need to log in to create posts and topics.

Så här gör jag om jag "börjar om":

Jag försöker få till 2-3 löppass per vecka under 1-2 månader. Jag är inte ute så länge, och tar det ganska lugnt. Efter 2 månader kan jag springa i en timme, utan att känna mig alltför trött.

För att kunna öka distans

Varför är det så farligt att öka distans och fart?
Om jag exempelvis springer på puls så kommer jag (sannolikt) öka både distans och fart, givet samma träningstid?

Om jag endast får öka fart eller distans så innebär detta antingen kortare träningspass (

Problemet är belastningen på dina fötter knän och ben främst. Och då sliter 1 mil i högre tempo mer än 1 mil i lägre tempo. Är min erfarenhet.

Jag hade ökat 2 mil och sedan lagt mig på den nivån 4-6 veckor och om jag fortfarande var pigg efter det, 2 mil

Magnus förklaring låter förnuftig tycker jag.

Att öka både sträcka och tempo samma vecka sliter säkert mer på kroppen än att öka sträckan ena veckan och tempot nästa, sen är det väl också frågan om hur mycket man ökar. Det viktiga måste väl ändå vara att

Under veckan är ltei snålt. Under närrmaste månaderna skulle jag räkna med för att vara på säkra sidan, dvs en ökade och sedan konstant belastning i januari kan leda till skador och trötthet först i mars.

Jag tänker lite ur mitt eget perspektiv.
Du skrev tidigare att du skulle ökat 2 mil och sedan stannat där under ett per veckor.
För min del funkar det nog inte riktigt, eftersom jag inte är så långt kommen än.

Ponera att jag ökar min veckodos med ca 1-

"Idrottarens återhämtningsbok"

http://www.idrottsbokhandeln.se/bocker/SISU-Idrottsbocker/1340/Idrottarens-aterhamtningsbok/690/

😉

Tackar ,tackar 🙂

Min räddning var mängd - ej fart.
Nu omstartade jag 1982 från en rullstol, så 1:a km tog ca. 25 minuter.
Tog mig denna km på platt underlag dag efter dag lite fortare.
När jag kom ner till 7 min. så sade mina knän stopp.
Så då chansade jag med 2 km i

Givetvis säger kroppen ifrån att du har sprungit för mycket senaste två månaderna, och borde tagit det lugnare. Den säger ifrån genom att du får ont och blir skadad. Om det är ett OK resultat, så visst, kör på bara.