Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel"Kramp" i händerna när jag cyklar …
You need to log in to create posts and topics.

Jag får någon sorts kramp i händerna när jag cyklar. Ju längre tid jag sitter på cykeln desto värre blir det. Det gör inte ont utan jag tappar all kraft i fingrarna och kan knappt styra dom. Efter ett par timmars cyklande kan jag inte ens växla längre uta

Som du redan är inne på, börja med att kolla hur du sitter.

Sedan kan det vara bra att kolla om dämpning i styrlindan och handskarna är bra.

Fanns en liknande tråd för några månader sedan, skulle vara intressant att höra hur det gick för den personen.

Låter inte bra med dina händer, problemen kan även börja i rygg/axlar och sen "stråla" ut i händerna... Du borde kanske låta en läkare titta på dina problem.

Om jag skulle prova att byta något på cykeln så vore det snarare till en kortare styrstam än and

Hade samma problem. Prova att inte stödja dig på styret. Det skall man bara hålla lätt i och stöd dig inte på händerna magen ska arbeta inte armarna. Jag vinklade upp styret något och det tillsammans med allt annat hjälpte.

Jag fick liknande problem i början av min "karriär" pga. för brett styre.

Tipsen ovan låter bra. Jag skulle även titta på vilken vinkel du har i handleden när du cyklar. För de flesta är det bäst att ha handleden helt rak eller en liten smula dorsalflekterat (böjd åt samma håll som när man gör armhävningar, men mycket mindre).

OK, då ska vi se här.

Läkare.
Jag är skeptisk till att en läkare skulle vara intresserad av mitt handproblem. Men det är ju inte fel att kolla upp. Några tips om vart jag ska vända mig. Vanliga vårdcentraler kan mest skriva ut penicillin. (ja, jag är för

håll bara löst i styret, byt handställning ofta.

Du kör väl med bockstyre ? (annars kan man få ont överallt)

Om din vanliga vårdcentral inte kan annat än skriva ut penicillin så är det definitivt dags att byta vårdcentral. Vårdsökandet är fritt nu när vårdvalet har genomförts och du kan lista dig på vilken vårdcentral du vill inom ditt landsting.

Det låter ju d

Finns det andra cykelbutiker med kunnig personal än CykelCity? Jag har blivit så snorkigt bemött där tidigare att jag helst undviker dom. (#) Jag frågade vid något tillfälle om de kunde hjälpa mig lite med inställningar (tänkte naturligtvis betala för det