Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tjenare!

Var ute i måndags kväll för att testa mina nya vandringskängor, efter 2 KM kände jag av smärta i hälarna så då var det bara att vända hemåt.

När jag kom hem och fick av kängorna hade jag fått två öppna sår på båda hälarna och det hade blött rej

Spontant kan jag tycka att öppna sår måste ha luft för att kunna läka och att du ska göra en vanlig såromläggning istället. Sedan är det säkert svårt att hitta bra och sköna skor att ha under tiden det läker.

Compeed är ju väldigt bra på blåsor som kan t

Tack för svaret!

Ringde och pratade med vårdrådgivningen och de rekommendera att lufta hemma och tejpa så fort jag ska använda skor!

Ooops, jag är inte sjukvårdsutbildad, men har hört om att Compeed inte bör användas på sår. När man tar bort Compeed har huden en tendens att följa med och då förvärrar man såret. Jag är själv väldigt försiktig med Compeed efter att själv ha känt att det

Svarar som ovanstående - Compeed är inte till för öppna sår och får inte heller pillas loss i förtid då det drar med sig huden under. Bara för skavsårsblåsor alltså. I det här fallet blir du kanske så illa tvungen att dra loss det i förtid, tror tyvärr de

När jag spelade fotboll och någon hade sår på hälen så satte vi på bitar av självhäftande skumplast där vi klippt hål stort nog för såret.
Är det ett stort sår (som en enkrona, som du skriver) kan du behöva två eller tre lager av skumplasten innan du tejp

AT,
Precis så har jag också gjort i mina dagar!
Funkar för blåsor också och på olika ställen på kroppen!
Det fanns filtringar att köpa på apoteken förr i tiden, undrar om de finns kvar? De funkade bra för mindre sår/blåsor!
Kram,
Jenny

Rådet med skumplast som lämnar ett hål för sårytan, alternativt något filtliknande med samma design är bäst.

Tvätta såret med Desivon eller Alsollösning/Klorhexidinlösning (ej sprit) och linda närmast såret ett tunt omslag med gles gasbinda, därefter sku