Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Senaste veckan har jag råkat ut för nåt märkligt.

Under de två senaste passen (i torsdags och i söndags) var viljan stor men kroppen svag. Jag presterade mina sämsta tider nånsin på milen. Det bara gick inte att springa snabbt. Det var främst benen som

Det var himskans tomt i din träningsdagbok, så det är svårt att kommentera din träning.

Svaret på frågan är iofs "nej" i vilket fall.

Lägga av efter två tunga pass låter lite väl drastiskt va? Vila lite och ta nya tag när du känner att du orkar.

Du får göra en djupare analys
- sovit mer eller mindre än vanligt
- ätit för mycket eller för lite
- druckit för mycket eller för lite
- jobbat mer eller mindre än vanligt
... ... ...

Det är många aspekter som kan spela in.
Det kan ju också vara förkyl

+ 1 på Henrik!

Men du kanske vill ändra nåt i ditt upplägg ändå. Lägga in en veckas ren vila (det kan göra underverk med tunga ben) eller lite kortare intensivpass/intervaller? Kort sagt - om du har tränat på samma sätt över en lång period, ändra på nåt

Ok, börjar förstå poängen med att regga i träningsdagboken offentligt och inte bara hemma på den icke offentliga träningsdagboken...

Nja, du springer ju en mil vilket ju är fullständigt omöjligt för en civilist från gatan. Så dåligt kan det väl inte vara. Många drömmer om att klara av att springa en mil överhuvudtaget.

Jag åkte själv på en infektion med feber för ett par veckor sedan.

Eller så kanske du har uppnått det som du medvetet eller omedvetet har haft som målsättning - typ en viss tid eller sträcka. Då faller lätt motivation och allt annat. Ta i så fall en kortare eller längre vila och kom igen då du har satt upp dina nya mål.

Överträning betyder inte att man tränar extremt mycket utan är en obalans mellan återhämtning och träning. Hur har du tränat tidigare, har du ökat mängden nyligen, mycket på jobbet eller hemma så påverkar återhämtingen etc. är frår som kan vara bra att fu

Gôtt med klocka råd, tack! Tror att både Anders L och PGH kan ha träffat rätt och hoppas innerligt att B Hahn har fel om förestående infektion!

Anders L: Ja, nådde min bästa tid på flera distanser för några veckor sedan. Nu når jag mina sämsta...

PGH: J