Quote from Guest on 17 August 2008, 10:48Konstig fråga kanske, men sett ur ett fysiskt/mekaniskt perpektiv är det inte självklart.
Det man känner som belastning är det momentet som man ska anbringa på vevarmen, i backe växlar man och då förblir momentet samma. Vindmotståndet minskar naturligtvi
Konstig fråga kanske, men sett ur ett fysiskt/mekaniskt perpektiv är det inte självklart.
Det man känner som belastning är det momentet som man ska anbringa på vevarmen, i backe växlar man och då förblir momentet samma. Vindmotståndet minskar naturligtvi
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 10:58Ja det är ju jobbigare att cykla upp för,för de bli ju trögare, det är ju samma med spinning när man ändra inställningar
Ja det är ju jobbigare att cykla upp för,för de bli ju trögare, det är ju samma med spinning när man ändra inställningar
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 11:01Problemet blir bara att flera saker sker samtidigt.
Vi antar att backen är så brant att man redan hamnat på lägsta växeln. När backen då blir ännu brantare minskar farten framåt (om vi antar att man håller en konstant effekt), vilket gör att tramptakten
Problemet blir bara att flera saker sker samtidigt.
Vi antar att backen är så brant att man redan hamnat på lägsta växeln. När backen då blir ännu brantare minskar farten framåt (om vi antar att man håller en konstant effekt), vilket gör att tramptakten
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 14:15Jag har konstaterat att om jag ska hålla samma kadens och hastighet uppför så fodras större effekt.
Fodras det att man växlar till en lägre växel så sjunker farten och vanligtvis så krävs det även högre effekt om man inte ska sitta på lägsta växeln,
men d
Jag har konstaterat att om jag ska hålla samma kadens och hastighet uppför så fodras större effekt.
Fodras det att man växlar till en lägre växel så sjunker farten och vanligtvis så krävs det även högre effekt om man inte ska sitta på lägsta växeln,
men d
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 15:54Skulle nog öppnat tråden i singelgruppen där det finns lite ingenjörer..
Skulle nog öppnat tråden i singelgruppen där det finns lite ingenjörer..
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 16:39Varför? Jag har ju redan förklarat vad det beror på. Sen kan det så klart finnas en mental grej också, särskilt om man cyklar i grupp. På platten kan personer med drastiskt olika vikt/effektförhållanden vara ungefär lika snabba och hålla ihop bra i en klu
Varför? Jag har ju redan förklarat vad det beror på. Sen kan det så klart finnas en mental grej också, särskilt om man cyklar i grupp. På platten kan personer med drastiskt olika vikt/effektförhållanden vara ungefär lika snabba och hålla ihop bra i en klu
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 16:58Rasmus, i ditt exempel ökar backens lutning gradvis. Är din teori tillämplig även om backen består av en konstant lutning? Att det går saktare uppför är givet, men varför upplever man att det är jobbigare än på platten? Möjligheten att växla gör ju att ma
Rasmus, i ditt exempel ökar backens lutning gradvis. Är din teori tillämplig även om backen består av en konstant lutning? Att det går saktare uppför är givet, men varför upplever man att det är jobbigare än på platten? Möjligheten att växla gör ju att ma
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 17:01Enkelt, folk o fä kör på fel växel och det straffar sig uppför.
Enkelt, folk o fä kör på fel växel och det straffar sig uppför.
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 17:15Kör de flesta på för tunga växlar?
Kör de flesta på för tunga växlar?
Quote from ellen olsson on 17 August 2008, 17:18I princip alla kör med högre puls och effekt uppför. Då blir det jobbigare. Det krävs en hel del disciplin för att ligga kvar på samma effekt när det börjar gå uppför.
I princip alla kör med högre puls och effekt uppför. Då blir det jobbigare. Det krävs en hel del disciplin för att ligga kvar på samma effekt när det börjar gå uppför.

