Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 17:22Ja, eftersom de inte löser uppgiften med lite tempoväxlingar.
Ja, eftersom de inte löser uppgiften med lite tempoväxlingar.
Quote from Fredric Lagerström on 17 August 2008, 17:22Växlar man och ligger kvar med samma effekt så går det ju långsammare.
Vill man ha kvar något av farten får man öka effekten, det blir jobbigare.
Växlar man och ligger kvar med samma effekt så går det ju långsammare.
Vill man ha kvar något av farten får man öka effekten, det blir jobbigare.
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 17:59Det är helt enkelt jobbigt när det går sakta. Då spelar det liksom ingen roll om jag stoppar in lika mycket effekt med samma kadens. Det är ju hastighetsutbytet i förhållande till inmatad effekt som är det intressanta.
Annars kan man ge alla de rätt som
Det är helt enkelt jobbigt när det går sakta. Då spelar det liksom ingen roll om jag stoppar in lika mycket effekt med samma kadens. Det är ju hastighetsutbytet i förhållande till inmatad effekt som är det intressanta.
Annars kan man ge alla de rätt som
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 18:04Är man först så är det skit samma..
Är man först så är det skit samma..
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 18:06Hm, jag väntar bara på att Per Elmsäter ska komma in i diskussionen. Han skällde på mig förra helgen för att jag bibehöll farten samt ökade effekten i uppförsbackarna. Per E vet en hel del om effektbaserad träning...
Hm, jag väntar bara på att Per Elmsäter ska komma in i diskussionen. Han skällde på mig förra helgen för att jag bibehöll farten samt ökade effekten i uppförsbackarna. Per E vet en hel del om effektbaserad träning...
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 18:10Det finns nog fler som "vet" något om det.
Hunter Allen och Andrew Coggan har skrivit en bok om det.
Det finns nog fler som "vet" något om det.
Hunter Allen och Andrew Coggan har skrivit en bok om det.
Quote from ellen olsson on 17 August 2008, 18:10> Han skällde på mig förra helgen för att jag bibehöll farten samt ökade effekten i uppförsbackarna.
Vad är problemet? Det brukar funka utmärkt om man vill köra ifrån folk och det är ju roligt.
> Han skällde på mig förra helgen för att jag bibehöll farten samt ökade effekten i uppförsbackarna.
Vad är problemet? Det brukar funka utmärkt om man vill köra ifrån folk och det är ju roligt.
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 18:15Jag har så sent som idag varit ute med "vältränade seniorcyklister/wannabiecyklister" som kör med Powertap/Polar W.i.n.d.
Vad hjälper det om de inte håller hjul?
Jag har så sent som idag varit ute med "vältränade seniorcyklister/wannabiecyklister" som kör med Powertap/Polar W.i.n.d.
Vad hjälper det om de inte håller hjul?
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 18:20Rimligvis borde det krävas mer effekt per meter i en backe eftersom ett motstånd tillkommer, nämligen tyngdkraften. I backen måste du ju förflytta dig både framåt och uppåt...
Sen kan man ju självklart lägga samma effekt på pedalerna som på platten och då
Rimligvis borde det krävas mer effekt per meter i en backe eftersom ett motstånd tillkommer, nämligen tyngdkraften. I backen måste du ju förflytta dig både framåt och uppåt...
Sen kan man ju självklart lägga samma effekt på pedalerna som på platten och då
Quote from Funbeat user on 17 August 2008, 18:22Inte vid samma effekt, däremot vid samma hastighet.
Inte vid samma effekt, däremot vid samma hastighet.