Quote from Funbeat user on 18 August 2008, 12:53Har du samma kadens och samma effekt, på platten som i backe. Så är skillnaden att man använder musklerna olika (bättre rundtramp i backe)
/Joakim
Har du samma kadens och samma effekt, på platten som i backe. Så är skillnaden att man använder musklerna olika (bättre rundtramp i backe)
/Joakim
Quote from j sollerman on 18 August 2008, 12:57"Skulle nog öppnat tråden i singelgruppen där det finns lite ingenjörer.. "
kommentar öveflödig..
"Skulle nog öppnat tråden i singelgruppen där det finns lite ingenjörer.. "
kommentar öveflödig..
Quote from Funbeat user on 18 August 2008, 14:59Det _finns_ ju en singelgrupp! Jag trodde att det var det som var skämtet...
Det _finns_ ju en singelgrupp! Jag trodde att det var det som var skämtet...
Quote from Funbeat user on 18 August 2008, 15:23Jag får ta det igen då. Så länge man kan bibehålla kadensen genom att växla ner, så ger samma effekt samma ansträngning i backen. För kraften ner i pedalerna förblir samma.
När man däremot redan hamnat på lägsta växeln och antingen måste sänka kadensen e
Jag får ta det igen då. Så länge man kan bibehålla kadensen genom att växla ner, så ger samma effekt samma ansträngning i backen. För kraften ner i pedalerna förblir samma.
När man däremot redan hamnat på lägsta växeln och antingen måste sänka kadensen e
Quote from Jan Lundquist on 18 August 2008, 15:40Har ni pratat fysik i den här tråden?
Kraften som behövs för att flytta massan blir större om den ska förflyttas uppåt än i samma plan eller rentav nedåt. Det är gravitationen som bestämmer. Om det däremot inte är jobbigare att cykla uppåt pga att man vä
Har ni pratat fysik i den här tråden?
Kraften som behövs för att flytta massan blir större om den ska förflyttas uppåt än i samma plan eller rentav nedåt. Det är gravitationen som bestämmer. Om det däremot inte är jobbigare att cykla uppåt pga att man vä
Quote from Funbeat user on 18 August 2008, 15:53Äntligen Stina! Hur är det med den lägesenergin som ackumuleras hos cyklisten?
Äntligen Stina! Hur är det med den lägesenergin som ackumuleras hos cyklisten?
Quote from Funbeat user on 18 August 2008, 15:56Nu är jag långt ifrån bevandrad i fysikens lagar och böjer mig för det ni säger, men undrar stilla om inte vindmotståndet sjunker när farten minskar och därigenom krävs något mindre effekt relativt?
Nu är jag långt ifrån bevandrad i fysikens lagar och böjer mig för det ni säger, men undrar stilla om inte vindmotståndet sjunker när farten minskar och därigenom krävs något mindre effekt relativt?
Quote from Funbeat user on 18 August 2008, 15:59Men hur jobbigt nåt är beror inte bara på effekten, utan mycket också på vilken kraft som krävs i benen. Det var det jag försökte beskriva, men jag vet inte om folk inte fattade eftersom folk fortfarande frågar...
Men hur jobbigt nåt är beror inte bara på effekten, utan mycket också på vilken kraft som krävs i benen. Det var det jag försökte beskriva, men jag vet inte om folk inte fattade eftersom folk fortfarande frågar...
Quote from Mattias Johansson on 18 August 2008, 16:01Det där med att bibehålla kadens och effekt är nog bra teoretiskt om man cyklar själv och backen inte är speciellt brant samt man har utväxling som räcker till.
Men:
Cyklar man i grupp så brukar kroppsstorlekarna skilja sig en del i gruppen och då ge med
Det där med att bibehålla kadens och effekt är nog bra teoretiskt om man cyklar själv och backen inte är speciellt brant samt man har utväxling som räcker till.
Men:
Cyklar man i grupp så brukar kroppsstorlekarna skilja sig en del i gruppen och då ge med
Quote from Funbeat user on 18 August 2008, 16:03Pssss! Lägg ned på lilla drevet fram. Det brukar hjälpa.
Pssss! Lägg ned på lilla drevet fram. Det brukar hjälpa.