Quote from Guest on 21 January 2014, 09:14Det här med pulszoner ... är de individuella precis som pulsen och inte alls bara andelar av maxpulsen? Det vill säga någons zon 2 kan vara mycket högre eller i ett bredare spann än 60–70 %?
Såg nämligen att man kunde testa maxpuls och samtidigt få pulsz
Det här med pulszoner ... är de individuella precis som pulsen och inte alls bara andelar av maxpulsen? Det vill säga någons zon 2 kan vara mycket högre eller i ett bredare spann än 60–70 %?
Såg nämligen att man kunde testa maxpuls och samtidigt få pulsz
Quote from Camilla Höög on 21 January 2014, 09:24Det finns lite olika sätt att räkna ut vilken pulszon du ligger i och t.ex. Karvonens formel tar hänsyn till vilopuls medan den enklaste formeln endast är andel av maxpuls.
Pulszoner borde vara individuella (utöver att de baserar sig på din puls) efterso
Det finns lite olika sätt att räkna ut vilken pulszon du ligger i och t.ex. Karvonens formel tar hänsyn till vilopuls medan den enklaste formeln endast är andel av maxpuls.
Pulszoner borde vara individuella (utöver att de baserar sig på din puls) efterso
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 09:44Maxpulsen verkar ju åtminstone kunna variera väldigt mycket mellan människor – +- 20 bpm jämfört med genomsnittet för åldersgruppen till exempel. Men om pulszonsindelningen fungerar relativt bra på de flesta människor, kan man då slutleda sig till maxpuls
Maxpulsen verkar ju åtminstone kunna variera väldigt mycket mellan människor – +- 20 bpm jämfört med genomsnittet för åldersgruppen till exempel. Men om pulszonsindelningen fungerar relativt bra på de flesta människor, kan man då slutleda sig till maxpuls
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 10:16Du kan anpassa lite bättre pulszoner genom att ta reda på din tröskelpuls utöver maxpuls och vilopuls. De flesta kliniker som säger att du ska få dina pulszoner testar nog faktiskt inte tillräckligt noga för att du ska få en individanpassning du är ute ef
Du kan anpassa lite bättre pulszoner genom att ta reda på din tröskelpuls utöver maxpuls och vilopuls. De flesta kliniker som säger att du ska få dina pulszoner testar nog faktiskt inte tillräckligt noga för att du ska få en individanpassning du är ute ef
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 10:23Pulszoner är, precis som alla formler för att beräkna sin maxpuls, extremt generella. Det händer inget magiskt bara för att man går från t ex 70 till 71 procent av sin maxpuls, utan träningseffekten vid en pulsnivå är individuell. Personligen tycker jag d
Pulszoner är, precis som alla formler för att beräkna sin maxpuls, extremt generella. Det händer inget magiskt bara för att man går från t ex 70 till 71 procent av sin maxpuls, utan träningseffekten vid en pulsnivå är individuell. Personligen tycker jag d
Quote from Jonny Persson on 21 January 2014, 10:25Bra där Jesper.
Bra där Jesper.
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 10:43Jag tränar inte pulsbaserat själv, men här är mina 5 cent:
Man kan inte räkna baklänges, och få fram maxpulsen genom att utgå från vilken puls man har på distanspassen.
På nybörjarnivån kan det kanske finnas ett värde i att beräkna schablonmässiga pulsz
Jag tränar inte pulsbaserat själv, men här är mina 5 cent:
Man kan inte räkna baklänges, och få fram maxpulsen genom att utgå från vilken puls man har på distanspassen.
På nybörjarnivån kan det kanske finnas ett värde i att beräkna schablonmässiga pulsz
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 11:36Den där länken var riktigt bra Sten.
Blev en del förändring också på uträkningarna, zon 2 och 3 blev betydligt större och 4- blev betydligt hårdare.
Den där länken var riktigt bra Sten.
Blev en del förändring också på uträkningarna, zon 2 och 3 blev betydligt större och 4- blev betydligt hårdare.
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 11:54Tack för alla svar. Jag har stött på den där boken under mina googlingar också – ska se om den finns att få tag i på biblioteket.
Den största nyttan jag kan tänker mig kunna ha av pulsklockan är att bli sporrad till att ta i mer på de hårda passen och lå
Tack för alla svar. Jag har stött på den där boken under mina googlingar också – ska se om den finns att få tag i på biblioteket.
Den största nyttan jag kan tänker mig kunna ha av pulsklockan är att bli sporrad till att ta i mer på de hårda passen och lå
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 12:18Rätt på den där, Tobias! Det är precis det jag tycker pulszoner är allra bäst för. Att lära sig ligga på olika intensitet vid olika pass, beroende på passets syfte. Samt att lära sig hur den upplevda ansträngningen är vid dessa intensiteter. Då lär man si
Rätt på den där, Tobias! Det är precis det jag tycker pulszoner är allra bäst för. Att lära sig ligga på olika intensitet vid olika pass, beroende på passets syfte. Samt att lära sig hur den upplevda ansträngningen är vid dessa intensiteter. Då lär man si