Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 12:53Bra där Jesper.
Bra där Jesper.
Quote from Lars Mörrby on 21 January 2014, 20:22Maxpuls och vilopuls kan inte beräknas, man måste mäta upp det.
Du kan mäta själv. Sov med klockan respektive kör ett maxpulstest ute (värm upp, öka gradvis farten och när det börjar bli riktigt jobbigt så ger du järnet uppför en lagom brant backe till
Maxpuls och vilopuls kan inte beräknas, man måste mäta upp det.
Du kan mäta själv. Sov med klockan respektive kör ett maxpulstest ute (värm upp, öka gradvis farten och när det börjar bli riktigt jobbigt så ger du järnet uppför en lagom brant backe till
Quote from Funbeat user on 22 January 2014, 06:19Jag har en pulsmätare med GPS. Jag använder den för att både stämma av under passet, men låter den inte styra, och framförallt för att efteråt i datorn kolla hur jag sprungit och hur medelpulsen varit.
Det viktigaste för min del är att jämföra känslan me
Jag har en pulsmätare med GPS. Jag använder den för att både stämma av under passet, men låter den inte styra, och framförallt för att efteråt i datorn kolla hur jag sprungit och hur medelpulsen varit.
Det viktigaste för min del är att jämföra känslan me
Quote from Funbeat user on 23 January 2014, 17:44...för övrigt är "Karvonens formel" ovetenskapligt blaj, det har Karvonen själv sagt i en intervju för länge sedan. Den användes helt ad hoc av Karvonen och hans gäng på -50-talet eftersom de inte hade något annat, sedan har den lyckats få ett eget, segdr
...för övrigt är "Karvonens formel" ovetenskapligt blaj, det har Karvonen själv sagt i en intervju för länge sedan. Den användes helt ad hoc av Karvonen och hans gäng på -50-talet eftersom de inte hade något annat, sedan har den lyckats få ett eget, segdr
Quote from Funbeat user on 23 January 2014, 21:17Jag tänker inte argumentera för Karvonens formel. Men känner du till något vetenskapligt stöd för motsatsen, Sven? Dvs. att det skulle vara bättre att räkna med % av maxpuls (eller vad du nu vill räkna mot) utan att ta hänsyn till vilopulsen?
Om inte an
Jag tänker inte argumentera för Karvonens formel. Men känner du till något vetenskapligt stöd för motsatsen, Sven? Dvs. att det skulle vara bättre att räkna med % av maxpuls (eller vad du nu vill räkna mot) utan att ta hänsyn till vilopulsen?
Om inte an