Quote from Guest on 8 November 2010, 17:00Har vilodag idag, men känner mig ganska fräsch i överkroppen. Om jag tar ett överkroppspass, hämmar det min vila för benen? Centrala motorn lär väl inte stressas av styrka?
(Sprang ca 2mil terräng/obanat i tävlingsfart igår)
Har vilodag idag, men känner mig ganska fräsch i överkroppen. Om jag tar ett överkroppspass, hämmar det min vila för benen? Centrala motorn lär väl inte stressas av styrka?
(Sprang ca 2mil terräng/obanat i tävlingsfart igår)
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 17:10Utan att veta säkert: Ja, det borde vara vila. Du gör ju inget med benen, så då är det väl vila för dem?
Utan att veta säkert: Ja, det borde vara vila. Du gör ju inget med benen, så då är det väl vila för dem?
Quote from Lars Mörrby on 8 November 2010, 17:13Intressant fråga - jag håller precis på att läsa Phil Maffetones nya bok, och jag tolkar nog den som att den anaeroba styrketräningen påverkar återhämtningen från aerob löpning hormonellt, dvs du förbättrar inte din
aeroba kapacitet om du "förstör" återhä
Intressant fråga - jag håller precis på att läsa Phil Maffetones nya bok, och jag tolkar nog den som att den anaeroba styrketräningen påverkar återhämtningen från aerob löpning hormonellt, dvs du förbättrar inte din
aeroba kapacitet om du "förstör" återhä
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 17:29Ja, det är vila för benmusklerna.
Nej, det är inte vila för nervsystemet.
Ja, det är vila för benmusklerna.
Nej, det är inte vila för nervsystemet.
Quote from Susan Hartley on 8 November 2010, 17:30Jag har faktiskt funderat på samma sak eftersom jag gärna styrketränar de dagar jag inte springer. Det jag har märkt är att både kropp och huvud får lite svårt att slappna av och jag sover inte ordentligt om nätterna. Det är som om gaspedalen har hakat up
Jag har faktiskt funderat på samma sak eftersom jag gärna styrketränar de dagar jag inte springer. Det jag har märkt är att både kropp och huvud får lite svårt att slappna av och jag sover inte ordentligt om nätterna. Det är som om gaspedalen har hakat up
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 17:32Vad följer du för träningsschema? Innehåller det också styrketräning?
Vad följer du för träningsschema? Innehåller det också styrketräning?
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 17:40Mikael, riktat till mig?
Styrka måndagar, tisdagar lätt distans, onsdag lång kvalitet, torsdag lätt distans, fredag vila, lördag-sön tävling eller långpass.
Mikael, riktat till mig?
Styrka måndagar, tisdagar lätt distans, onsdag lång kvalitet, torsdag lätt distans, fredag vila, lördag-sön tävling eller långpass.
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 17:41Börje, jag har hört att aerob träning hämmar muskeltillväxt, men tvärtom?
Börje, jag har hört att aerob träning hämmar muskeltillväxt, men tvärtom?
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 18:11Eftersom jag inte själv besitter kunskaper i ämnet tar jag det här för sanning och väljer att tro på det:
"Vad gäller det motsatta perspektivet, d.v.s. styrketränings inverkan på resultat för konditionsträning, så är inte saken den samma. Som läsaren kan
Eftersom jag inte själv besitter kunskaper i ämnet tar jag det här för sanning och väljer att tro på det:
"Vad gäller det motsatta perspektivet, d.v.s. styrketränings inverkan på resultat för konditionsträning, så är inte saken den samma. Som läsaren kan
Quote from Funbeat user on 8 November 2010, 18:50"Har vilodag idag, men känner mig ganska fräsch i överkroppen. Om jag tar ett överkroppspass, hämmar det min vila för benen?"
-Nej, knappast. Kör hårt! 🙂 (t+)
"Har vilodag idag, men känner mig ganska fräsch i överkroppen. Om jag tar ett överkroppspass, hämmar det min vila för benen?"
-Nej, knappast. Kör hårt! 🙂 (t+)