Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÅterhämtning ?
You need to log in to create posts and topics.

Nu börjar det lossna på informationsfronten tycker jag! Jag hamnade också på träningslära-artikeln. Skummade igenom (och kunde inte hålla mig från en kommentar). Nu idag såg jag två lovande länkar i inlägg 17.

Idrottarens återhämtningsbok av Göran Kenttä och Michael Svensson är riktigt bra! tar upp återhämtning och träning!

Återhämtning är inte synonym till kompensation. Återhämtning anger återgång till läget innan träning, energistatus (akut, långsam) osv. Kompensation är själva resultatet av träningsstimulit, dvs beroende av återhämtning.

En form av återhämtning som fascinerar mig är det s k återhämtningspasset, eller genomblödaren. Jag har läst flera artiklar (sorry, inga referenser här...) som dissar fenomenet, eller snarare visar att det saknas vetenskaplig grund.

Min egen kontrollgrup

Hej Stefan!

Jag såg att du redan fått boktips. Här kommer ett till tips: "Idrottarens återhämtningsbok" av Göran Kenttä och Michael Svensson:

http://www.sisuidrottsbocker.se/Idrottarens-aterhamtningsbok-1214.aspx#.U0RktVca3IY

Ha det bra!

Hej Hans!
Så här dyker du upp. Det var en trevlig överraskning.

En bok som rekommederades tidigare har jag beställt. Om nu inte svaret står i den går jag väl vidare med "din" bok. ::-)

Jag ser att du väljer att satsa på medaljtid i LL i år också. Själv

Jo, det är här jag håller hus. Boken kan jag ta med nästa gång jag är i krokarna. Meddela mej bara!
/ Hasse

Det är klart du ska göra det!

Jag är inte speciellt påläst om kroppen och dess mekanismer, men min återhämtning är helt förändrad sedan jag började med elektroterapi. Jag köpte en Compex som jag har hemma och använder efter varje träningspass. Jag skrev en recension om den för ett tag

Jag såg en intressant teori om återhämtningspass inom löpning. Att det handlar om slaggprodukter och genomblödning är kontroversiellt, och har dålig evidens inom forskningen.

När man springer ett återhämtningspass är man trött redan när man startar. Det