Quote from Guest on 1 January 2011, 22:14I höstas sprang jag min första ultramara. (5mil på marcusloppet) Jag fick grym mersmak, så nu sitter jag och planerar in 2011 års tävlingar. Behöver nu lite tips från er rutinerade löpare. Hur många lopp kan man springa på ett år? Och hur tätt kan de ligg
I höstas sprang jag min första ultramara. (5mil på marcusloppet) Jag fick grym mersmak, så nu sitter jag och planerar in 2011 års tävlingar. Behöver nu lite tips från er rutinerade löpare. Hur många lopp kan man springa på ett år? Och hur tätt kan de ligg
Quote from Funbeat user on 1 January 2011, 22:24Det beror på din ambitionsnivå i de olika loppen. Om du inte maxar varje lopp kan du köra ganska tätt, jag kör Lidingö Ultra 50km, Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon samma månad t ex, men det blir ju lite submaximal prestation då. Fast jag älskar det,
Det beror på din ambitionsnivå i de olika loppen. Om du inte maxar varje lopp kan du köra ganska tätt, jag kör Lidingö Ultra 50km, Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon samma månad t ex, men det blir ju lite submaximal prestation då. Fast jag älskar det,
Quote from Joel Enqvist on 1 January 2011, 22:34Hej Emelie! Kul att "träffa" dig här på FB, förstår att du fick mersmak efter framgången på Markusloppet 🙂
Jag instämmer med föregående skribent, att det beror på ambitionsnivån hur tätt du kan köra loppen. Noakes, f.d. ultralöpare och dr i fysiologi (
Hej Emelie! Kul att "träffa" dig här på FB, förstår att du fick mersmak efter framgången på Markusloppet 🙂
Jag instämmer med föregående skribent, att det beror på ambitionsnivån hur tätt du kan köra loppen. Noakes, f.d. ultralöpare och dr i fysiologi (
Quote from Funbeat user on 2 January 2011, 10:21Tack tjejer för era erfarenheter. Och hoppas vi snart syns igen Sofie på nåt lopp. Ja, jag förstår vad ni menar. När jag kört långa träningsturer har jag inget problem alls med återhämtningen. Men efter Marcusloppet, då jag sprang mer i "tävlingsfart" var
Tack tjejer för era erfarenheter. Och hoppas vi snart syns igen Sofie på nåt lopp. Ja, jag förstår vad ni menar. När jag kört långa träningsturer har jag inget problem alls med återhämtningen. Men efter Marcusloppet, då jag sprang mer i "tävlingsfart" var
Quote from Funbeat user on 3 January 2011, 09:37Jag kan delge lite egna erfarenheter. Jag klarar inte av att träna långa distanser själv, jag måste ha sällskap. Så inför 2010 beslöt jag mig för att skippa all långdistansträning och istället köra en ultratävling i månaden.
Jag siktade främst in mig på
Jag kan delge lite egna erfarenheter. Jag klarar inte av att träna långa distanser själv, jag måste ha sällskap. Så inför 2010 beslöt jag mig för att skippa all långdistansträning och istället köra en ultratävling i månaden.
Jag siktade främst in mig på
Quote from Funbeat user on 3 January 2011, 10:06Hur snabbt man återhämtar sig är mycket individuellt.
Mikael är nog ett praktexempel: tror inte det finns många som klarar av att återhämta sig lika snabbt som han ... jag är mäkta imponerad!
Då jag hade sprungit mitt första ultralopp läste jag en disku
Hur snabbt man återhämtar sig är mycket individuellt.
Mikael är nog ett praktexempel: tror inte det finns många som klarar av att återhämta sig lika snabbt som han ... jag är mäkta imponerad!
Då jag hade sprungit mitt första ultralopp läste jag en disku
Quote from Funbeat user on 3 January 2011, 10:23Jag glömde att lägga till en viktig aspekt. Jag kör alltid ett återhämtningspass en eller max två dagar efter en tävling. Det betyder att jag joggar lätt i 30-60 min, cyklar lugnt ett par mil eller kör crosstrainer med låg belastning och fart i gymmet. De
Jag glömde att lägga till en viktig aspekt. Jag kör alltid ett återhämtningspass en eller max två dagar efter en tävling. Det betyder att jag joggar lätt i 30-60 min, cyklar lugnt ett par mil eller kör crosstrainer med låg belastning och fart i gymmet. De
Quote from Funbeat user on 3 January 2011, 10:29Jag tror inte man skall glömma bort vilken träningsmängd man ligger på i förhållande till de lopp man ställer upp i.
Visst är det väldigt individuellt hur man återhämtar sig, men det är också en stor skillnad för en person som tränar 100 km i veckan att
Jag tror inte man skall glömma bort vilken träningsmängd man ligger på i förhållande till de lopp man ställer upp i.
Visst är det väldigt individuellt hur man återhämtar sig, men det är också en stor skillnad för en person som tränar 100 km i veckan att
Quote from Funbeat user on 3 January 2011, 11:05Nu har jag rannsakat mig själv och kom fram till att totalmängden löpning under 2010 blev 2131 km. Tävlingarna summeras till 1175 km. Man kan alltså säga ca 50/50 mellan tävling och träning i distans räknat. Jag har inte räknat in vinter-/sommarutmaningen
Nu har jag rannsakat mig själv och kom fram till att totalmängden löpning under 2010 blev 2131 km. Tävlingarna summeras till 1175 km. Man kan alltså säga ca 50/50 mellan tävling och träning i distans räknat. Jag har inte räknat in vinter-/sommarutmaningen
Quote from Joel Enqvist on 3 January 2011, 12:36Är du ute efter att prestera, springa i tävlingsfart, är det en sak, att springa en ultra som ett träningspass är en annan sak! Men det resonemanget har du ju redan varit inne på, Emelie. 🙂
Två veckor mellan ultror som du vill prestera på är i kortaste
Är du ute efter att prestera, springa i tävlingsfart, är det en sak, att springa en ultra som ett träningspass är en annan sak! Men det resonemanget har du ju redan varit inne på, Emelie. 🙂
Två veckor mellan ultror som du vill prestera på är i kortaste