Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Brukade springa ca 2*10km i veckan gör ett halvår sedan, inte helt regelbundet men nästan. Nu skall jag börja igen tänkte jag, men vill inte dra på mig skador. Hur långt bör man börja passen och hur fort ökar man? Vill tillbaka och springa ca 20km-pass på

Klyschigt så det förslår, men "börja sakta" 🙂

Konditionen kommer att komma mycket snabbare än vad ligamenten och senorna orkar med, så öka inte distans och/eller allt för brutalt i början. Ge dig ut på 2-3 rundor i veckan, spring långsamt. Det ska inte

Mån
Tis: 5 km lätt (lätt!)
Ons
Tor: 5 km något(!) snabbare ELLER långa intervaller löpning/lätt jogg
Fre
Lör: längre och längre i pratfart (än 5 km till att börja med)
Sön

Med tiden, om en-två månader, kan du stoppa in ett till 5 km-pass på onsdagen.

När jag skulle börja springa igen efter en stressfraktur i foten hade jag följande program som naprapaten gav mig: 3 lugna min per gång och 3 gånger i veckan. Ökning max 5 min per tillfälle och vecka. När jag var uppe i 30 min per tillfälle höll jag på de

Oj 3minuter per pass???? Hade förhoppningsvis mest med skador i din fot att göra.

Förstår dock vad ni menar. Börjar första veckorna med 2*5km så får jag se hur det känns. Efter 2-3 veckor får jag försöka få in längre pass om det finns ork (cyklar och si

Du kan ju alltid snegla på halvmara-programmen, det finns ju både här och på t ex Marathon.se om du vill se lite upplägg, progression etc 🙂

Jimmy: Ja, det var ju förstås för att jag faktiskt var skadad, men poängen var just ökningstakten - att den var så långsam. Jag hade då varit ifrån löpningen i "bara" dryga tre månader.