Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSå fungerar FunBeat"Träningsfaktor"
You need to log in to create posts and topics.

Det här kan bli rörigt, men försöker...

Jag reggar all min träningstid med minst måtten Tid och Intensitet. Tiden är ju ganska enkel, men intensiteten har jag valt att fördela på 5st av de 20 alternativen som Funbeat erbjuder. De 5 intensiteterna jag reg

Svaret finns hos Polar:
http://www.polar.fi/en/about_polar/news/training_load_calculation_at_polarpersonaltrainer_com

eller Träningsbelastning som det kallas på svenska. Och jag håller med, att bara mäta i kilometer eller minutrar säger ofta ganska lite.

"Training Effect" TE från Firstbeat finns i t.ex. Suuntos T serier. Eller i programmet Firstbeat Athlete

Jag är för all slags efterbehandling av data på Funbeat. Just nu finns det inte mycket till analysmöjligheter.

Även jag hade uppskattat en funktion av detta slaget! (t+)

Som det är nu så blir det som tidigare nämnt inte mycket efteranalys, iaf inte för min del..

Yepp, analys får man göra någon annanstans än på Funbeat. Här visar man mest upp för andra hur och vad man har tränat 🙂

Jag hade också uppskattat den, mest för att jag faktiskt använder topplistan som en motivation och tävlar mot mina kompisar. Det blir lite ojämnt när jag kör backintervaller och en annan främst promenader.

Hej,

Om jag förstår dig rätt så vill du alltså ha något mått som väger ihop dels hur länge du kört och dels hur hårt du kört.

Energiförbrukningen/kaloriåtgången gör väl ungefär det? Sedan ska man ju såklart vara medveten om att det absoluta värdet kansk

Kcal/min kan fungera som ett mått på hur hårt man kört.

Fast antalet brända kcalorier kan du inte jämföra med andra eftersom det är beroende på din vikt. En liten och lätt person kommer inte upp i samma kcal nivåer som en stor, tung för samma ansträngningsgrad. Det går m.a.o inte att använda rakt av.