Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖver 50 och under 40
You need to log in to create posts and topics.

Halloj,

Jag har en kollega som passerat 50 (53 tror jag) och han menar att det är omöjligt för honom att komma under 40 min på milen på grund av åldern. Har vi nån här som är över 50 och under 40?

Jag är visserligen inte över 50 men känner flera personer som är det och som springer milen under 40 så uppenbarligen går det.

Min kompis Göran var 53 år när han förra året satte ett nytt personligt rekord på maraton och med sina 2:47:39 och då alltså s

Jag kollade på veteran SM rekord, och han borde kunna komma under 40 flera år framåt. Men det kanske fungerar som avskräckande när du visar rekorden visserligen 🙂

10000 m. VSM-gren

M35 29.09.65
M40 29.48.9m
M45 31.21.62
M50 31

I min klubb är det flera över 50 som gör sub 40. Vi har även en 60+ som igår sprang maran på 2:58 och som med lätthet gör sub 40 på milen.

Men om din kompis nyligen börjat träna så kan det vara svårt. Det krävs ju 5-10 år kontinuerlig träning innan man n

Att påstå att det är omöjligt pga av ålder är fel. Uppenbarligen finns det människor över 50år som klarat under 40min på milen. Det betyder dock inte med automatik att din kompis klarar det. Det beror helt på hans nuläge och förmåga och vilja till träning

Mackan: Den "Göran" är någon av de mest inspirerande personerna jag känner. Och efter det loppet är han i princip helgonförklarad.

Hm, inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite tid! Med andra ord så hänger det väl (som så ofta annars) på viljan. Vill man så kan man (oftast iaf). (H:)

Gerda, både ja och nej. Visst hänger det på viljan som också är kopplat till hur mycket man vill prioritera träningen. Trots allt jobbar de flesta heltid också. Men sedan har nog många 50+ kroppar som inte är optimala för löpning.

Det är klart att det är många faktorer som spelar in om man klarar det eller ej. Men att säga att det är omöjligt bara för man har nåt en viss ålder tror jag inte på.
Omöjligt pga ålder = nej
Svårare pga ålder = ja det tror jag nog att det blir.

Jag är snart 50 år. har ännu dröm att springa under 40 min mil. Är medeldistansare och tränar inte så länga sträckor men en vecka sedan Luleå sprang 43:44. Fick håll och sprang låg tempo tre kilometer. tror att kan tangera 40 när börjar träna mera länre d