Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har en så kraftig överpronation så jag behöver inlägg när jag springer. När jag har inlägg för överpronation - behöver jag då fortfarande köpa löparskor som är gjorde för fötter med överpronation? Eller räcker det med inläggen så jag kan köpa en norma

Först var jag helt säker på att du fortfarande ska köpa förstärkta skor. Men nu när jag tänker på det blir jag lite osäker... Men ganska säker på det.

Tycker du ska gå till en affär där de kan filma din fotisättning, testa sedan att springa med stöd och utan stöd.

Helt klart det bästa. Näst bäst är väl kanske att fråga ortopeden.

Det är naturligt att pronera. Problemen med överpronation kommer oftast av att man springer och landar med hälen först, och det kan korrigeras genom att man ändrar sitt löpsteg så att man springer som om man var barfota. Den här videosnutten visar vad du

Att stärka upp muskulaturen i hört och bål hjälper för att förebygga eventuella skador som kan uppkomma vid pronation.

Och att stärka vadmuskulaturen kan mildra pronationen till viss del.

Klart sevärt: http://www.youtube.com/watch?v=ADBBAxIBGRw

Lite info om pronation och hur man kan korrigera den!

Jag var hos en ortopedtekniker senast igår och han påpekade bestämt att man ska ha skor med förstärkning för överpronation även om man har en specielgjord sula om man har överpronation i anklarna. 🙂

Blir inte det kaka på kaka? Jag har för mig att man ska ha inlägg i neutrala skor? Annars blir det ju slagsida a Regalskeppet Vasa.

Jag fick också rådet inlägg i neutrala skor, vilket ju känns mest logiskt.

Fast sen (för ca två år sedan) gjorde jag som Börje föreslog och lade om steget i stället. Det är lite jobb och det tar lite tid men det är det värt. Det är så mycket roligare att

12