Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖvertränad?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har under en längre period haft en rad symptom som ökad vilopuls (speciellt om morgnar). Jag sover ganska dåligt, vaknar oftast runt 5-6 och har svårt att somna om. Dessutom har jag en konstant, lättare nästäppa (som om jag är lite småförkyld). Det br

Jag tror du får bättre svar från din egen kropp än från personer här på forumet som inte känner dig. Kroppen sa ju tydligt ifrån om att den behövde mer vila, enligt din beskrivning. Lita på detta!

Sedan om vilan beror på överträning, virus, förkylning, p

När tränade du på dagen - om det var på kvällen så är risken stor att det som du beskriver inträffar, speciellt om du inte har så jättebra kondis.

Om du vill motionera igen, gör bara en sak, tex spring. Se vad som händer! Och försök att göra det före 20:

Överträning är något jag dragit på mig några gånger och det är i regel inte lätt att häva den. En vecka räcker inte utan det kan ta månader. Frågan är också om det är just överträning. Svaret på det ligger troligen i den träning du genomfört. Symptomen på

Tack för svaren!

Christer: Just i detta fall var det en ganska sen träning, men jag har haft dessa symptom i ett par tre månader nu. Huruvida jag har dålig kondis beror på vem/vad jag jämför med, men det skulle jag nog inte hävda 🙂

Mvh /Joel

Sover du ordentligt? Att vakna vid 5-6-tiden tycker jag låter alldeles utmärkt om du går och lägger dig senast 22-23. Skulle gärna vilja vakna automatiskt vid den tiden själv.

Med dålig kondis (dåligt uttryckt) menade jag egentligen om du var van att träna.
Eller gick du plötsligt från 0 till 6 dagar i veckan tex.?
Tränar du varje dag eller tar du vilodagar ung. varannan dag?

Jag tycker att du har chockat kroppen på något sät

Jag brukar gå och lägga mig mellan 23 och 24, dock är problemet snarare att jag vaknar av att jag har kraftig puls, dessutom känns det som om jag egentligen behöver sova mer.

I fråga om träningsmängd osv. så brukar jag ha ett par-tre vilodagar i veckan.

Om du inte kommer tillrätta med det tycker jag du ska gå och göra en hälsokontroll nånstans eller prata med din företagsläkare eller vad du nu har tillgång till. Iofs kan det vara överträning men jag inbillar mig att man måste träna mycket mer för det!

Jag känner igen mig mycket i symptomen du radar upp, har själv funderat över huruvida jag har blivit övertränad eller inte. I vår har träningen blivit halvt förstörd av förkylningar, och eftersom jag i princip aldrig blev förkyld tidigare tolkar jag det s

12