Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningÖvningar för att öka snabbhet
You need to log in to create posts and topics.

Hallå...

Någon som har bra tips på övningar för att öka snabbheten? Alltså bli en snabbare simmare. Ska man fokusera på tekniken i armtag och benspark eller öka frekvensen?

Jag väljer mer att tro på själva greppet... någon som har bra övningar för detta

Jag jobbade hårt med tekniken under julledigheten och tog ett litet steg upp...
(gick från 1:45 till 1:35 på 100 fritt vid fart 3.5-4, så "riktiga" simmare skrattar ju åt mig)

Iaf, jag ändrade vattenläget genom att lyfta blicken och försöka att inte gräv

Glöm inte bort att du började köra med starttider också 🙂 Det är nog egentligen den stora grejen.

Är det bara jag eller känns det som om man förlorar hundradelar om man inte stänger av klockan snabbt nog när man simmat klart?
Jag kämpar dock på med bröstsim (iofs litet uppehåll nu men söndag ska jag möjligen igång igen), kan vara skoj att simma fortar

mmm jag har nog inte kommit på det rätta flytet ännu... 🙁

Marie: Använd minutklockorna i varje ända av bassängen!

Sån lyx? Vet jag inte om vi har 😉 Men jag "lunkar" fram i vattnet med mitt bröstsim när jag väl simmar. Så jag klarar mig nog. 😉 Iofs är jag ganska stolt över mina 16min på 500meter. Allt är relativt, och jag kan bara jämföra med mig själv 😉
Och sedan

Flesta motionärer vinner mer på öka sin verkningsgrad än att ta i hårdare. Har du bra kroppshållning och bra balans? Dvs. är kroppen är horisontellt i vattnet och kroppen är så strömlinjeformad.

Att sparka med benen tar mycket krafter och hjälper bara ma

Markku - Jag tycker att det är svårt att "märka" hur man själv ser ut... jag ska testa att be någon filma mig... men jag tror jag har lång väg kvar inom balans, ytläge m.m.

Annars får du köra stenåldersvarianten av att kolla verkningsgrad. ansträngning vs. tid.