Quote from Guest on 9 May 2010, 11:01Hej,
Jag undrar hur man kan stärka upp fotmuskulaturen. Jag har en balansplatta men vet inte vad jag ska göra på den, brukar stå på ett ben men det känns ganska enkelt liksom. Sen har jag gjort vadhävningar och hört att man kan gå på tårna/hälarna för att
Hej,
Jag undrar hur man kan stärka upp fotmuskulaturen. Jag har en balansplatta men vet inte vad jag ska göra på den, brukar stå på ett ben men det känns ganska enkelt liksom. Sen har jag gjort vadhävningar och hört att man kan gå på tårna/hälarna för att
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 11:11Hej!
För att stärka muskulaturen i främre delen av foten är bra övningar:
* Skrynkla ihop en handduk på golvet med hjälp av bara fötterna - veckla ut handduken.
* Plocka kulor med tårna/framfoten och stoppa i en burk. Plocka ur kulorna igen. Golfbollar
Hej!
För att stärka muskulaturen i främre delen av foten är bra övningar:
* Skrynkla ihop en handduk på golvet med hjälp av bara fötterna - veckla ut handduken.
* Plocka kulor med tårna/framfoten och stoppa i en burk. Plocka ur kulorna igen. Golfbollar
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 11:59Blunda när du står på balansplattan; då blir det betydligt svårare.
Blunda när du står på balansplattan; då blir det betydligt svårare.
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 12:14"Blunda när du står på balansplattan" Eller "bolla" med en boll, det fick jag i uppgift som steg 3 när jag stukat foten!
Förflytta dig sidledes med omväxlande tå-häl-häv. Iofs mer vad- och vristträning, men det är ju balansplattan också...
"Blunda när du står på balansplattan" Eller "bolla" med en boll, det fick jag i uppgift som steg 3 när jag stukat foten!
Förflytta dig sidledes med omväxlande tå-häl-häv. Iofs mer vad- och vristträning, men det är ju balansplattan också...
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 18:31Det är vår och snart sommar. Ta av pjäxorna och lek lite barfota på gräsmattorna omkring dig! Man behöver inte anamma minimalismen stenhårt bara för att man tar av skorna ibland. Det borde snarare alla göra några minuter här och där för att stärka föttern
Det är vår och snart sommar. Ta av pjäxorna och lek lite barfota på gräsmattorna omkring dig! Man behöver inte anamma minimalismen stenhårt bara för att man tar av skorna ibland. Det borde snarare alla göra några minuter här och där för att stärka föttern
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 18:48För att spinna vidare på det Oskar skrev; uppsök en sandstrand när vädret blivit skönare, och gå barfota i sanden (gärna lite raskare). DET är fotträning!
För att spinna vidare på det Oskar skrev; uppsök en sandstrand när vädret blivit skönare, och gå barfota i sanden (gärna lite raskare). DET är fotträning!
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 19:35Placera balansplattan på ett liggunderlag elr dyl (så att den inte kan glida),gör sedan långsamma utfall/telemarksböj,dvs gå bakåt & böj med ett ben och ett ben/fot kvar på balansplattan.
Placera balansplattan på ett liggunderlag elr dyl (så att den inte kan glida),gör sedan långsamma utfall/telemarksböj,dvs gå bakåt & böj med ett ben och ett ben/fot kvar på balansplattan.
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 19:39Härligt med alla tips, ska genast börja testa. Hängde inte med i detta med telemarksböj, ett ben på plattan och det andra...ja var då?? I luften?
Härligt med alla tips, ska genast börja testa. Hängde inte med i detta med telemarksböj, ett ben på plattan och det andra...ja var då?? I luften?
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 20:23Som ett utfall fast bakåt...!
http://www.youtube.com/watch?v=fGQotHVYRy0
Du står som sagt kvar med en fot på plattan och tar ett steg bakåt med det andra benet så att knät nästan snuddar golvet och så upp igen. Gör övningen långsamt så att du känner att d
Som ett utfall fast bakåt...!
http://www.youtube.com/watch?v=fGQotHVYRy0
Du står som sagt kvar med en fot på plattan och tar ett steg bakåt med det andra benet så att knät nästan snuddar golvet och så upp igen. Gör övningen långsamt så att du känner att d
Quote from Funbeat user on 10 May 2010, 09:58Bäst för fötterna är som tidigare inlägg skrev, skrynkla ihop handduk mm. Då går du in på specifika muskler för foten.
Bäst för fötterna är som tidigare inlägg skrev, skrynkla ihop handduk mm. Då går du in på specifika muskler för foten.