Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Har tagit en tillfällig paus i orienteringssäsongen. Nu är det Sylvesterloppet som gäller, där jag planerat sätta pers med ca 2 minuter, och snubbla in på ca 43 minuter. Så, lite formtoppning vore önskvärt.

Ett pass långa intervaller (2-3 km?) och ett pa

Tycker det låter bra.

För att variera intervallerna och göra dom lite tuffare
2000 @4:15 + 2*1000 @4:10 + 4*500 @4:00
justera hastigheterna så att dom passar dig och c:a 1min joggvila mellan

Sen drar du ner på alla distanser men behåller intensiteten m

Vet av egen erfarenhet att 5x1000m med hyfsat lång vila (90s-2min) i tävlingsfart på 5km är ett effektivt sätt att kapa miltiden rejält.

Stefan, jag körde 5 x 3min med 3 min vila inför Midnattsloppet, något sådant?

Vad min tävlingsfart på 5km är har jag ingen aning om, siktar jag på säg 42:30 på milen kanske den borde vara runt 4:10 då?

Jesper, 5 1/2 vecka är det ju ändå. Börjat med vila idag. 🙂

Men det var intressant med så långa intervaller närapå, skall se om jag inte kan sno lite av det där.

4v? är det inte 5v?

Fel av mig, läste 30 istället för 39 dagar. Skulle tro att du kan springa 5 km på 20-21 om du tar milen på 43, så runt 4:05/km kan du sikta på. Skulle det bli 4:10 är det ju ingen fara, och skulle det bli 4:00 är det bara bra!

Jag är lite inne på samma sak. Idag sprang jag intervaller på löpbandet för första gången någonsin 🙂

5 st x
1 km i ca 5:30 min/km
1 km i ca 3:55 min/km

Dvs tusingar där jag varvade tävlingsfart med joggvila.

Min puls såg ut som följande:
BILD:http://

Konstaterar att alla förslagen ovan verkar handla om olika varianter på långa intervaller. Eller som jag ser det, fokus på enskilda träningspass, snarare än helheten...

Mitt förslag:
V.46: 55 km
V.47: 65 km
V.48: 45 km
V.49: 60 km
V.50: 70 km
V.51: 50 k

Vet inte om jag prickade rätt med mängderna, men tanken är alltså att v.47 & 50 ska vara "mängdveckor" som känns ganska tuffa. Kanske får du justera upp siffrorna lite? V. 46 & 49 är medelveckor, dock lite mer än du snittat sett bakåt, medan V. 48 & 51 då

12