Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning400 meters bana ???
You need to log in to create posts and topics.

Jag gick till farsta IP idag för jag ville testa min tid på 2000m.
Det finns 4 "banor" runt tror jag. Jag tod bara 2 näst längst in. Hade också min garmin forerunner med mig.
Tanken var alltså att springa 5 varv à 400m. Men från punkten jag startade ifrån

GPSen är tyvärr inte exakt. Banan är exaktare. 400m=ett varv på innerbanan.

Ah tack! Då springer jag på innerbanan nästa gång istället =)

Att mäta en 400-metersbana med en GPS-klocka är bland det elakaste du kan utsätta GPS-systemet och klockans beräkningsalgoritm för. Klockan skulle behöva veta i förhand att du springer 2 x 100 meter spikrakt och 2 x 100 m perfekta halvcirklar för att räkn

Det är en viss fördel också att veta var 400m-starten är (i förhållande till mållinjen).

(Som en pytteliten fotnot kan nämnas att rakorna på en standardbana enligt IAAF ska vara 84,39 meter, och kurvorna alltså 115,61 (på bana ett naturligtvis). Många banor följer inte den rekommendationen, men oftast är rakorna något kortare än kurvorna. J

Ahh, se där vad man lär sig. Det är Södermalms IP i Skövde som syns på bilden jag infogade. Löparbanan är kontrollmätt av Reima till 400 meter exakt per varv och det är den som vi springer på under Ultrafestivalen som äger rum om några veckor.

Typiskt nu vill jag ner och köra igen. Har antagligen inte sprungit riktigt 2 km då antar jag. Tiden var dåligt men det ska ju förbättras!

Nästa gång springer jag innespår och tar varvtider bara.
Men då är det alltså 400 m ett HELT varv runt på innespår

Ett varv på Farsta IP bör(?) vara 400 m.

En länk att fördjupa sig i: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=111617954844976211395.000451bd96cbccebbfc06

Om start och mål för 400 meter på innerbanan inte är på samma ställe är inte Farsta IP 400 meter - kolla det! (det där med 200 metersmarkeringen lät ju onekligen lite illavarslande...)

Kolla också om det finns ett startmärke för 2000 meter - då kan använ