Quote from Funbeat user on 9 August 2011, 16:32Att det står 200 m lite här och var är inte så konstigt, eftersom varje bana måste märka ut var startplatsen för 200 m är.
*edit* Var starten för 400 m är finns också utmärkt på varje bana, och då är det därifrån och till mållinjen man räknar (såklart).
Att det står 200 m lite här och var är inte så konstigt, eftersom varje bana måste märka ut var startplatsen för 200 m är.
*edit* Var starten för 400 m är finns också utmärkt på varje bana, och då är det därifrån och till mållinjen man räknar (såklart).
Quote from Funbeat user on 9 August 2011, 17:33Men viktigt är att tänka på att inte alla idrottsplatser är 400m per varv, speciellt inte i Stockholm där många är lite kortare. Men det brukar man alltid kunna lista ut av markeringarna på banorna och på sargen.
Men viktigt är att tänka på att inte alla idrottsplatser är 400m per varv, speciellt inte i Stockholm där många är lite kortare. Men det brukar man alltid kunna lista ut av markeringarna på banorna och på sargen.
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 18:22Jag fick innervarvet på den lokala IP:n i Kramfors till runt 360/70m när jag mätte med klockan, testade både att gå och springa runt. Kan det stämma?
Jag fick innervarvet på den lokala IP:n i Kramfors till runt 360/70m när jag mätte med klockan, testade både att gå och springa runt. Kan det stämma?
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 18:28Är det kolstybb låter det rimligt. När jag sprang lite intervaller på Enebybergs IP mätte jag upp den till runt 360 meter både med GPS och på internet, och det är kolstybb.
Är det kolstybb låter det rimligt. När jag sprang lite intervaller på Enebybergs IP mätte jag upp den till runt 360 meter både med GPS och på internet, och det är kolstybb.
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 18:58Flera banor i 08 är tartan men ändå inte 400m, t ex Lidingövallen och Sundbybergs IP.
Flera banor i 08 är tartan men ändå inte 400m, t ex Lidingövallen och Sundbybergs IP.
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 18:59Är det någon som vet hur många av våra friidrottsarenor som är mätta exakt.
Nu menar jag inte ett exakt snitt på x antal mätningar.
Har de tillägg som på marathonsträckor?
Är det någon som vet hur många av våra friidrottsarenor som är mätta exakt.
Nu menar jag inte ett exakt snitt på x antal mätningar.
Har de tillägg som på marathonsträckor?
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 19:04Alla friidrottsarenor är väl mätta exakt och har markeringar.
Även om det är bekvämt med 400 m-banor, går det förstås utmärkt att springa 400-ingar även på en 360 m-bana. Det är ju bara att starta vid starten för 400 för den bana man springer på.
Alla friidrottsarenor är väl mätta exakt och har markeringar.
Även om det är bekvämt med 400 m-banor, går det förstås utmärkt att springa 400-ingar även på en 360 m-bana. Det är ju bara att starta vid starten för 400 för den bana man springer på.
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 19:41Alla banorna mäts i mitten av banan...vilket innebär att om man kutar längre ut i banan så blir det mera metrar extra å kutar man skitasnålt så blir det en massa mindre mätrar. Inget märkvärdigt med det....Banorna är EXAKT 400 METER I MITTEN AV VARJE BANA
Alla banorna mäts i mitten av banan...vilket innebär att om man kutar längre ut i banan så blir det mera metrar extra å kutar man skitasnålt så blir det en massa mindre mätrar. Inget märkvärdigt med det....Banorna är EXAKT 400 METER I MITTEN AV VARJE BANA
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 20:18Men Kjelle, detta behandlades i en tidigare tråd som även du var med och skrev i 🙂
LM skrev det rätta, efter lite editering:
En 400 metersbana är mätt 20 cm från sargen, eller 30 cm in på banan om sarg saknas.EDIT: oj hoppsan - 30 cm från sargen elle
Men Kjelle, detta behandlades i en tidigare tråd som även du var med och skrev i 🙂
LM skrev det rätta, efter lite editering:
En 400 metersbana är mätt 20 cm från sargen, eller 30 cm in på banan om sarg saknas.
EDIT: oj hoppsan - 30 cm från sargen elle
Quote from Funbeat user on 11 August 2011, 20:27Ett av internationella friidrottsförbundets alla dokument om banmätning och certifiering av banors längd: http://www2.iaaf.org/TheSport/Technical/Tracks/TrackMeasurementReport.pdf
Se t.ex punkt 3 i avsnitt 3.4 på sidan 7 som bekräftar 30 cm ut från sarg
Ett av internationella friidrottsförbundets alla dokument om banmätning och certifiering av banors längd: http://www2.iaaf.org/TheSport/Technical/Tracks/TrackMeasurementReport.pdf
Se t.ex punkt 3 i avsnitt 3.4 på sidan 7 som bekräftar 30 cm ut från sarg