Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning400 meters bana ???
You need to log in to create posts and topics.

Att det står 200 m lite här och var är inte så konstigt, eftersom varje bana måste märka ut var startplatsen för 200 m är.

*edit* Var starten för 400 m är finns också utmärkt på varje bana, och då är det därifrån och till mållinjen man räknar (såklart).

Men viktigt är att tänka på att inte alla idrottsplatser är 400m per varv, speciellt inte i Stockholm där många är lite kortare. Men det brukar man alltid kunna lista ut av markeringarna på banorna och på sargen.

Jag fick innervarvet på den lokala IP:n i Kramfors till runt 360/70m när jag mätte med klockan, testade både att gå och springa runt. Kan det stämma?

Är det kolstybb låter det rimligt. När jag sprang lite intervaller på Enebybergs IP mätte jag upp den till runt 360 meter både med GPS och på internet, och det är kolstybb.

Flera banor i 08 är tartan men ändå inte 400m, t ex Lidingövallen och Sundbybergs IP.

Är det någon som vet hur många av våra friidrottsarenor som är mätta exakt.

Nu menar jag inte ett exakt snitt på x antal mätningar.
Har de tillägg som på marathonsträckor?

Alla friidrottsarenor är väl mätta exakt och har markeringar.

Även om det är bekvämt med 400 m-banor, går det förstås utmärkt att springa 400-ingar även på en 360 m-bana. Det är ju bara att starta vid starten för 400 för den bana man springer på.

Alla banorna mäts i mitten av banan...vilket innebär att om man kutar längre ut i banan så blir det mera metrar extra å kutar man skitasnålt så blir det en massa mindre mätrar. Inget märkvärdigt med det....Banorna är EXAKT 400 METER I MITTEN AV VARJE BANA

Men Kjelle, detta behandlades i en tidigare tråd som även du var med och skrev i 🙂

LM skrev det rätta, efter lite editering:
En 400 metersbana är mätt 20 cm från sargen, eller 30 cm in på banan om sarg saknas.

EDIT: oj hoppsan - 30 cm från sargen elle

Ett av internationella friidrottsförbundets alla dokument om banmätning och certifiering av banors längd: http://www2.iaaf.org/TheSport/Technical/Tracks/TrackMeasurementReport.pdf

Se t.ex punkt 3 i avsnitt 3.4 på sidan 7 som bekräftar 30 cm ut från sarg