Quote from Guest on 15 August 2013, 04:05Hej!
Mitt mål är att förbättra min miltid. För att göra detta kör jag bland annat 4min intervaller. Det jag undrar över är hur ni andra lägger upp era 4min/1000m intervaller. Hur många repetitioner, hur lång vila mellan intervallerna, och står ni stilla,
Hej!
Mitt mål är att förbättra min miltid. För att göra detta kör jag bland annat 4min intervaller. Det jag undrar över är hur ni andra lägger upp era 4min/1000m intervaller. Hur många repetitioner, hur lång vila mellan intervallerna, och står ni stilla,
Quote from Funbeat user on 15 August 2013, 04:15Borttaget (irrelevant)
Borttaget (irrelevant)
Quote from Funbeat user on 15 August 2013, 07:05Anders, kolla upp hur lång tid intervallen tog? 4 min bör den väl ta...?
När jag kör tusingar på 4 min kör jag ståvila i 2 - 2.30 min.
Kör 5 intervaller i väldigt kuperad terräng. Uppvärmning och nedjogg utöver intervallerna 🙂
Anders, kolla upp hur lång tid intervallen tog? 4 min bör den väl ta...?
När jag kör tusingar på 4 min kör jag ståvila i 2 - 2.30 min.
Kör 5 intervaller i väldigt kuperad terräng. Uppvärmning och nedjogg utöver intervallerna 🙂
Quote from Funbeat user on 15 August 2013, 07:18För att träna fartuthålligheten kan du även testa att köra löpvila mellan fartdelarna. Skulle kunna se ut så här: Uppvärmning; 1 km fart (4 min/km); 0,5 km löpvila (4:30 min/km); 1 km fart (4 min/km); 0,5 löpvila (4:30 min/km) och så vidare tills du inte
För att träna fartuthålligheten kan du även testa att köra löpvila mellan fartdelarna. Skulle kunna se ut så här: Uppvärmning; 1 km fart (4 min/km); 0,5 km löpvila (4:30 min/km); 1 km fart (4 min/km); 0,5 löpvila (4:30 min/km) och så vidare tills du inte
Quote from Funbeat user on 15 August 2013, 07:288st 1 min vila!!
8st 1 min vila!!
Quote from Funbeat user on 15 August 2013, 08:16Vilan är säkert helt individuell men jag får ner pulsen för mycket på 2 minuters vila och 4 minuters ansträngning är för kort för att få upp den på önskad nivå (90-95%) så jag behöver kortare vila.
Vilan är säkert helt individuell men jag får ner pulsen för mycket på 2 minuters vila och 4 minuters ansträngning är för kort för att få upp den på önskad nivå (90-95%) så jag behöver kortare vila.
Quote from Funbeat user on 15 August 2013, 09:12Sen beror det väl på hur mycket överfart 4min/1000m är. Är det målfarten så ska nog vilan vara högst 1min men är det en bra bit snabbare än målfarten så skulle jag dubbla vilan. Kör jag 8x1000 i 3:30-fart så vilar jag oftast 90-120s men kör jag i 3:45-3:5
Sen beror det väl på hur mycket överfart 4min/1000m är. Är det målfarten så ska nog vilan vara högst 1min men är det en bra bit snabbare än målfarten så skulle jag dubbla vilan. Kör jag 8x1000 i 3:30-fart så vilar jag oftast 90-120s men kör jag i 3:45-3:5
Quote from Funbeat user on 15 August 2013, 09:29När jag tittar i din kalender verkar du ha bra snabbhet redan eftersom du kör 4 x4 i neråt 3.30 min/km.
Däremot kör du ofta lite längre sammanhängande löppass omkring 6 min tempo.
Är det kanske uthållighet du behöver snarare än mer intervaller?
Alltså l
När jag tittar i din kalender verkar du ha bra snabbhet redan eftersom du kör 4 x4 i neråt 3.30 min/km.
Däremot kör du ofta lite längre sammanhängande löppass omkring 6 min tempo.
Är det kanske uthållighet du behöver snarare än mer intervaller?
Alltså l
Quote from Funbeat user on 15 August 2013, 10:40Tack för alla svar!
Först och främst vill jag be om ursäkt för min otydlighet.
Det jag menade med 4min/1000m intervaller var 4min intervaller eller 1000m intervaller.
Själv kör jag för tillfället endast 4x4 intervaller med varierande vila. Vill göra det
Tack för alla svar!
Först och främst vill jag be om ursäkt för min otydlighet.
Det jag menade med 4min/1000m intervaller var 4min intervaller eller 1000m intervaller.
Själv kör jag för tillfället endast 4x4 intervaller med varierande vila. Vill göra det
Quote from Funbeat user on 15 August 2013, 11:28Kör jag VO2-maxintervaller så brukar jag ta ganska lång joggvila. Det kan bli tusingar i lite snabbare än fyrafart med tre minuter joggvila. Senaste gångerna har jag orkat bara fyra. Egentligen tycker jag femminutare är bättre, har kört det endel och även
Kör jag VO2-maxintervaller så brukar jag ta ganska lång joggvila. Det kan bli tusingar i lite snabbare än fyrafart med tre minuter joggvila. Senaste gångerna har jag orkat bara fyra. Egentligen tycker jag femminutare är bättre, har kört det endel och även