Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel53/39 eller 50/34 klingor
You need to log in to create posts and topics.

Hej,
Jag kör idag med 53/39 klingor men är sugen på att testa 50/34 p.g.a att jag sällan utnyttjar de tyngsta växlarna + att jag ibland kan sakna lättare växlar än vad jag för tillfället har.

Jag är nyfiken på vad ni har att säga som har testat detta och

hat testat kompakt vevparti under 1v och gillar det inte alls, jag "trampar ur" 50 klingan i mer eller mindre varje längre nerförsbacke. lättaste växlarna användes sällan.

men jag gillar också att dra tyngre växlar runt 80 i kadens.

Men du håller på med triathlon.

50/36 och 12/25 är optimalt för mig och den miljö jag oftast cyklar i. 34 fram blir för lätt. Kan vara nödvändigt att leta lite efter 50/36 har jag märkt.

Ok, intressant inlägg men vi spelar antagligen inte i samma division 🙂
Är man motionär, 50+ och cyklar 5-15 mil/vecka så tror jag risken är liten att jag ska trampa ur ett kompakt vevparti. Vilken hastighet hade du når du tramapde ur ?

Bra synpunkt, har själv funderat på 50/36 klingor, då minskar man 3 taggar på stora och lilla det verkar vettigt tycker jag.
Har ett Truvativ Rouleur Carbon 130 vevparti, någon som vet om Shimano klingor passar till det?

På ett 130BCD-vevparti kan du inte ha ett mindre drev än 38
50/38 finns tex här (tillsammans med många andra storlekar)
http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;product=171;page=2;menu=1000,4,122;mid=0;pgc=0;orderby=2

Jag kör med en "compact setup" 50/34 12-25
Det är ju ett "jätte steg" när man går ned till lilla klingan, men det är en vanesak, man får dubbelväxla ibak när man går ner i fram så funkar det.
Visst är det inte så ofta som jag själv använder lilla klingan

Campagnolo har 50/36 som variant på sina compactvevparti.

Campagnolo har 50/36 som variant på sina compactvevparti

+1 på den;)

Jag tycker att du bör försöka få tag i ett 50/36 då skillnaden mellan lilla och stora då får en bättre harmoni än om du tar ett 50/34. Det är inte en så där jätte stor skillnad. Men ja