Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 10:24Alla gillar vi reuse så tänkte jag kapar denna också.
Har som besrkivet ovan också situationen där jag för närvarande har 9 delad kassett på min cykel. Har Shimano 105 reglage och Ultegra bakväxel. Jag tänkte byta hjul och kassett till 10 delat. Jag har
Alla gillar vi reuse så tänkte jag kapar denna också.
Har som besrkivet ovan också situationen där jag för närvarande har 9 delad kassett på min cykel. Har Shimano 105 reglage och Ultegra bakväxel. Jag tänkte byta hjul och kassett till 10 delat. Jag har
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 10:40Växelreglaget drar vajern en viss, fastställd, bit för varje växel. En tiodelad kassett är lika bred som en niodelad, dvs växlarna ligger tätare. Därför måste kassetten och reglagen matcha varandra.
Däremot finns det inga sådana steg i själva växeln, den
Växelreglaget drar vajern en viss, fastställd, bit för varje växel. En tiodelad kassett är lika bred som en niodelad, dvs växlarna ligger tätare. Därför måste kassetten och reglagen matcha varandra.
Däremot finns det inga sådana steg i själva växeln, den
Quote from Funbeat user on 12 June 2012, 08:11Tack! Kanske inte riktigt det man ville höra men definitivt bra att veta. Då blir det till att fortsätta på 9:an ett litet tag till innan det blir dags att byta reglage också.
Tack! Kanske inte riktigt det man ville höra men definitivt bra att veta. Då blir det till att fortsätta på 9:an ett litet tag till innan det blir dags att byta reglage också.
Quote from Funbeat user on 12 June 2012, 18:26Är inte helt hundra på hur det är för landsvägsgrupperna, men för mtb är det lite olika parallellogram i bakväxlarna för 9- och 10-delade bakväxlar. Har inte testat själv däremot. Reglage måste bytas.
Är inte helt hundra på hur det är för landsvägsgrupperna, men för mtb är det lite olika parallellogram i bakväxlarna för 9- och 10-delade bakväxlar. Har inte testat själv däremot. Reglage måste bytas.
Quote from Funbeat user on 12 June 2012, 22:14Tack för all information här. Vissa saker kan man tycka är självklara, men då får jag erkänna min dumhet ... det var det inte för mig.
9 -> 10 innebär, framförallt, att man byter vänster broms/växelhandtag. (Krans och kedja förstås).
Tack igen!
Tack för all information här. Vissa saker kan man tycka är självklara, men då får jag erkänna min dumhet ... det var det inte för mig.
9 -> 10 innebär, framförallt, att man byter vänster broms/växelhandtag. (Krans och kedja förstås).
Tack igen!
Quote from Funbeat user on 13 June 2012, 07:36Psss, höger.
Psss, höger.
Quote from Funbeat user on 13 June 2012, 09:529-delat vevparti har för stort avstånd mellan klingorna för att fungera väl med 10-delad kedja.
9-delat vevparti har för stort avstånd mellan klingorna för att fungera väl med 10-delad kedja.
Quote from Funbeat user on 13 June 2012, 21:57🙂
För mig är det en praktiskt sak. 9-delat är på vinter/regn/osv cykeln. Men det är jobbigt med olika kedjor på lager, kassetter ... skulle vara skönt att slippa.
🙂
För mig är det en praktiskt sak. 9-delat är på vinter/regn/osv cykeln. Men det är jobbigt med olika kedjor på lager, kassetter ... skulle vara skönt att slippa.