Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel9 => 10-delat
You need to log in to create posts and topics.

Alla gillar vi reuse så tänkte jag kapar denna också.

Har som besrkivet ovan också situationen där jag för närvarande har 9 delad kassett på min cykel. Har Shimano 105 reglage och Ultegra bakväxel. Jag tänkte byta hjul och kassett till 10 delat. Jag har

Växelreglaget drar vajern en viss, fastställd, bit för varje växel. En tiodelad kassett är lika bred som en niodelad, dvs växlarna ligger tätare. Därför måste kassetten och reglagen matcha varandra.

Däremot finns det inga sådana steg i själva växeln, den

Tack! Kanske inte riktigt det man ville höra men definitivt bra att veta. Då blir det till att fortsätta på 9:an ett litet tag till innan det blir dags att byta reglage också.

Är inte helt hundra på hur det är för landsvägsgrupperna, men för mtb är det lite olika parallellogram i bakväxlarna för 9- och 10-delade bakväxlar. Har inte testat själv däremot. Reglage måste bytas.

Tack för all information här. Vissa saker kan man tycka är självklara, men då får jag erkänna min dumhet ... det var det inte för mig.

9 -> 10 innebär, framförallt, att man byter vänster broms/växelhandtag. (Krans och kedja förstås).

Tack igen!

Psss, höger.

9-delat vevparti har för stort avstånd mellan klingorna för att fungera väl med 10-delad kedja.

🙂

För mig är det en praktiskt sak. 9-delat är på vinter/regn/osv cykeln. Men det är jobbigt med olika kedjor på lager, kassetter ... skulle vara skönt att slippa.