Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAbborrbacken - Lidingöloppet
You need to log in to create posts and topics.

12

Vet någon den genomsnittliga lutningen i procent på Abborrbacken?
Hur lång är den?

Eva-Marie

Har för mig att den ska vara ca 550 meter lång och ha en stigning någonstans mellan 40-50 meter.

48 m.ö.h. står det på skylten på krönet.

Ja, och man är ju nästan nere vid vattnet då man viker uppför backen!

Edit: Men står den skylten uppe då man svänger av från asfalten in i skogen igen? Går det inte uppför en stund till där inne?

Absolut, det är ytterligare småstigningar innan man når toppen uppe vid daghemmet

Någon som har ett förslag på hur mycket tid man tenderar att tappa om man går kontra springer upp för denna? Ja jag vet att det beror på hur fort man springer men på ett ungefär

Någon som har ett förslag på hur mycket tid man tenderar att tappa om man går kontra springer upp för denna? Ja jag vet att det beror på hur fort man springer men på ett ungefär

Att gå uppför den brantaste delen kan vara klokt 🙂 . Kör du på & kör hårt i Aborrbacken så kommer det att betala sig senare. Några partier i själva Aborrbackenär lite tuffare; inledningsvis är det en ganska brant knyck. Själva Aborrbacken är ganska kort

Tydligen ingen som uppfattade själva frågan?! Men....

Abborrbacken är 550 m lång och stiger 40 meter. Det ger en genomsnittlig lutning på 7%. De första 200 metrarna är brantast och lär ha en lutning på 12%. Källa: http://arkiv.mitti.se:4711/2007/39/lidin

Det är några tiotal meter som är riktigt branta och som det är meningsfullt att gå i för de flesta. Resten är bara en mjuk uppförslöpa. Då finns det andra branta uppförspartier som det är mer relevant att gå i.

12