Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAlexander Dale Oen död
You need to log in to create posts and topics.

Är det nån som vet om elitidrottare är överrepresenterade bland såna här olyckor?

Man får ju lätt känslan av att elitidrottare är överrepresenterade, men det kan man nog lätt härleda till att pressen nog inte är intresserade av att rapportera om helt vanliga människor som dör av samma anledning.

Dock har jag ändå för mig att det krävs

Åke,

Mitt svar skulle vara nej. Det är ytterst få fall som det rör sig om. Du har mycket större risk att dö av hjärtproblem (oavsett genetik) om du är fet, otränad och stressad. vilket är den farligaste kombinationen. Att vara elitidrottare är iofs inge

http://www.dn.se/nyheter/sverige/unga-dor-av-hjartfel-aven-utanfor-idrotten

Enligt denna artikel är det inte vanligare bland idrottare, men det uppmärksammas eventuellt mer.

Och som genrellt svar på "hur kunde hen bara dö knall fall i hjärtinfarkt, hen som tränade så mycket och var i så god form" så kan man nog säga att personen troligen dött ännu tidigare om hen istället varit fet och otränad...

(Gäller kanske inte folk me

Jag tror också det är farligare att inte träna alls än att träna. Dock med måtta, träning på elitnivå är ju inte hälsosamt i längden har det visat sig.

Ice man, vad har påvisat att det skulle vara skadligt i längden??

Tjaa till exempel Jonas Colting har väl skrivit ett och annat om att elitträning inte är så hälsosamt.

Elittränande ligger väl alltid precis på gränsen till vad deras kroppar pallar (och ramlar ibland över den gränsen och blir skadade etc), kan ju diskuteras hur nyttigt det är. Sen tror jag att det beror en hel del på vilken slags träning vi pratar om. Sjä

flindra och Sara, det var inte det jag frågade Iceman om!. Jag har redan skrivit att elitidrott inte är sunt i ett tidigare inlägg i tråden.

Det som jag däremot vill ha svar på ifrån Iceman är, vad han syftar på i sitt sista inlägg?!