Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAllergi mot neopren
You need to log in to create posts and topics.

Jag är allergisk mot neoprenen i våtdräkter efter en sommar som raftingguide. Jag får kliande utslag där våträkten har suttit tightast, främst runt midjan. Neoprenskor har gått bra men inte handskar och dräkt.
Finns det någon som har erfarenhet av detta e

Swimskins har inte neopren. Men de är inte lika varm.

Är du säker på att det beror på allergi och inte på dålig passform som orsakar skavsår?

Bästa lösningen, bli en riktig OW simmare och skippa våtdräkten. (H)

Ska kolla upp swimskins.

Ja, dålig passform är det inte eftersom det yttrar sig på olika ställen och med alla möjliga varianter och modeller av neopren.

Ja, det kanske får bli en hardcorevariant utan våtdräkt. Har ju ett litet fettlager...

När det var som värst kunde jag inte ha kläder på mig och satt i sängen o sov med liksom nässelutslag på hela kroppen, även i ansiktet.

@ Caroline: Hardcorevarianten är mycket häftigare. Jag hoppas du väljer den. (t+)

Lennart, glöm inte att man kan vara allergisk mot temperaturförändringar och kyla också 😉

@ Johanna: Första april var väl igår?

Jag hade faktiskt en kompis som var allergisk mot det mesta, bl.a. snabba temperaturförändringar. Hon fick gå ner i vattnet långsamt (nu pratar vi sommar och 20 grader) för att sakta vänja kroppen vid temperaturen. Hon fick stora utslag varje gång hon var