Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAnalysera min löpstil
You need to log in to create posts and topics.

Startar en tråd där man kan posta bilder eller videoklipp på sin löpstil, och de som är intresserande kan analysera och kommentera.

Träningsskor, ~10K-fart (4:33/km):

Tävlingsskor, ~800m-fart (3:02/km):

Spikskor, nästan toppfart (2:15/km):

Finns också ler

Alltid kul att se stilstudier men det hade varit ännu intressantare ifall du testade alla 3 skorna i alla olika hastigheterna.

En liten amatöranalys kommer här (nån ska ju sätta lägstanivån... hehe), jag är bäst på att analysera långdistans, så jag har i huvudsak tittat på "Träningsskor, ~10K-fart (4:33/km)":

Det syns i den farten som om du trivs att springa i högre farter egent

Kul initiativ!

Notera att huvudet rör sig mindre upp och ner ju fortare det går. I snabbaste farten kan jag inte se att det rör sig alls i vertikalled. Alltså går nästan all kraft för att hålla uppe farten.

Vertikal rörelse minskar när stegtakten ökar eftersom flygtiden för varje steg minskar. Jag kollade inte stegtakten i något av klippen... måste dock veta vad bildhastigheten är då. Jag skulle gissa att det är 120 bps i 10k-klippet vilket ger ca 175 steg p

Jag tillhör dem som alltid rekommenderar stegtakten i första hand. En av orsakerna är att det är så lätt att lära ut, medan det är mycket svårare att se hur man faktiskt rör benen.

Jag tror också, att om man har rätt stegtakt, så kommer den övriga teknik

Lars P: som ett grovt höftskott när man inte på förhand vet något tror jag också stegtaktsgrejen kan funka bra (säkert bra grej när man har en stor grupp man ska lära löpteknik). Nybörjarmotionärer som tagit på joggingskorna ligger ju väldigt ofta nere på

Varierar inte "optimal" kadens en del beroende på löparens längd?

ref: http://www.polarpuls.com/sv/training_with_polar/training_articles/maximize_performance/running/how_fast_are_your_feet_ask_the_polar_RS800

Tack för svaren! Lite mer information: klipp 1 och 2 är i 120 bps, och stegfrekvensen har jag fått till 178 respektive 205. Klipp 3 är i 240 bps och stegfrekvensen bör vara 235.

David: Det hade varit intressant, men jag var tvungen att göra ett visst u