Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAnalysera min löpstil
You need to log in to create posts and topics.

Micke: jo, en lång person får ju per automatik längre steg, så i samma fart som en kortare person blir ju stegtakten lägre. Stegtakten är nog i regel lite lägre (ett par steg eller så) på ett maraton än på milen också, eftersom farten är lägre. Många har

Kul initiativ!

När jag började lära mig simma crawl filmade tränarna oss i slutet av kursen och då blev jag smärtsamt medveten om att det inte såg i närheten av lika bra ut som det kändes. Jag kände mig som en simmare men såg ut som en drunkningsolycka.

Jag tror att det är mycket svårt att slappna av. Att man försöker tvångs-slappna av och inte tänka på kameran m.m. så att det blir motsatt effekt. Inbillar mig därför att L springer mer avslappnat & ännu snyggare i verkligheten än på klippen ovan. Nån som

Jag har blivit filmad ganska mycket, och jag har inte känt att man gör sig till i någon större utsträckning, dvs kameran stör inte. När man filmar testar man ju förstås ofta gärna lite justeringar och då gör man ju sig till för just det, men jag upplever

Film från ett intervallpass, 4x800m i ungefär 3k-fart. Rejält flåsigt.

Syns någon försämring av löpstilen mot slutet?

Svårt att se på Youtube, men det skulle vara intressant att veta vilken stegfrekvens du höll efter hand. Eller den kanske var stabilt samma?

Om du jämför armpendlarna ser du att vänsterarmens er ut att pendla rakt fram-bak, medan högerarmen dels inte kommer lika högt + verkar göra en vridning inåt längst fram i pendelrörelsen. Lite svårt att se o jämföra stegen utan att se dem bakifrån, men en

Lars: Jag återkommer med stegfrekvens.

Anders: Bra observerat. Jag har också sett att höger och vänster arm beter sig olika. Till stor del tror jag det beror på att jag har en klocka i höger hand. Utan den, ser det mycker mer lika ut.

Riktigt bra att

Jag gissar du är lite lite starkare i ena benet eller lite stelare i höften på ena sidan. Kolla på en noggrannare videoanalys eller via en naprapat om du kanske har kortare pendel bakåt med ena benet - vanlig om man är lite stelare på ena sidan

Pensjö: Det är lite svårt att räkna ut exakt stegfrekvens, eftersom en felmarginal på en bild motsvarar ungefär 5 i frekvens. Men enligt min bedömning, blir snittfrekvensen per repetition (tre kamerapasseringar):

179, 182, 182, 183

Förmodligen minskar