Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAndnöd
You need to log in to create posts and topics.

Jag får inte rätt på andningen vid mitt crawlande. Försöker köra TI efter att ha läst bok och kollat på DVD och tycker mig ha fått till tekniken ganska bra. Själva simningen känns iaf bra och att hitta luften funkar dkänt även det.

Problemet är att luft

Andas du ut ordentligt under ytan? Om man verkligen vill så kan nog de flesta simma 25m i lugn takt utan att andas alls, men då har man så klart lite att ta igen när man vilar vi kanten sen.

Jag hade problem med att få luft och det gjorde att jag inte ri

Jag drabbas av samma sak och är en värdelös simmare men jag har dock läst på flera ställen att man trycker på det viktiga i att inte hålla andan utan andas in och ut kontinuerligt.
När jag simmar bröstsim så märker jag skillnad när jag håller inne med lu

Håller med. Andnöd o panik hos nybörjare är ofta kopplat till att man inte andas ut ordentligt (även för mig alltså *l*).

Har också detta problem med att luften inte räcker till, konstigt nog blir andningen lugnare ifall jag andas var 3e simtag istället för varannat. Kan det bero på att jag hinner få ut luften bättre, eller att jag nästan hyperventilerar vid tätare inandning

Kickar du för mycket?
Jag fick tipset att nästan helt sluta kicka och bara koncentrera mig på armtag och andning. Sen kan man lägga på kicken lite åt gången.

I början när jag lärde mig crawl, fick jag för mig att jag bara skulle andas var 3:e armtag. Det fungerade inte alls, utan jag fick andnöd. Numera andas jag var annat armtag vilket fungera mycket bättre. Dessutom växlar jag andningssida varje längd.

Mitt

Jag blev uppmanad av min crawllärarinna att flytta ner andingen mer i magen - för mig gjorde det skillnad mellan att kunna simma 50m och att kunna simma hur långt jag ville - så det kan vara värt att prova.

Intressant tips Johannes - ska testa det.

Det släppte för mig när jag lärde mig att sluta använda benen, de ger ändå minimalt med fart.