Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAndnöd
You need to log in to create posts and topics.

Christer:
Varför skall man inte gör detta?
Dels flyter man bättre med luft i kroppen och sedan tror jag inte man får andnöd.
Jag har inga problem med syrebrist när jag blåser ut strax innan inandningen.

Det finns ingenting som inte går att förbättra, du är mer avspänd om du i lugn och ro släpper ut luften istf att toblåsa ut den sen är det tveksamt om du får ut lika mycket koldioxid-luft i en snabb utblåsning.

Mathias: Just det där insåg jag liiite grann på slutet av förra crawlkurstillfället! Jag har stressat på, kanske inte just för att få upp farten, men av nån anledning iaf. Men på slutet sist så insåg jag att jag har ju faktiskt tid att hänga kvar på sidan

Christer:
Det verkar inte som om alla håller med där.
Finns nog två val man kan göra.
.
http://www.swim.com/swimming-forum/new-to-swimming-4/to-exhale-or-hold-your-breaththat-is-the-question-592/

De ska ju kännas bra. För mig känns de inte riktigt bra att andas ut hela tiden när huvudet är under vattnet. Utan jag påbörjar utandningen strax innan vänder upp huvudet för andning. Detta kan säkert vara helt fel men jag har massor kvar att lära efterso

När jag började crawla hade jag samma problem med att jag fick andnöd. Mitt problem löst sig när en kompis tipsade mig om att potionera ut luften under tiden huvudet är under vattenytan. Har jag inte fått ut all luft innan det är dags att andas igen så bl

Jag var tvungen att kolla hur jag gör.
Jag blåser ut genom näsan hela tiden under vattnet tills det är dags att andas igen.
Det är aldrig några jätte andetag utan lite lam.
Blåser man ut för mycket hinner man inte få in ny luft.
Jämför med att du andas so

Väcker upp tråden igen.

Är total novis på frisim, ambitionen är att kunna simma nån km utan uppehåll och tiden/farten är totalt ointressant.

Jag försöker att andas på var 3-e men det går riktigt taskigt på höger sida.
Vänster fungerar rätt bra.
Kommer

Robert: Testa istället att andas på varannan på din SVÅRA sida (dvs höger) ett tag framöver så ska du se att du blir bättre på det och sen kan du börja variera mera.

Allt man tränar blir man bättre på.

När jag simmar hårt så brukar jag bara andas åt ett håll i två-takt. Annars försöker jag andas tre-takt för att inte låsa upp mig på att bara andas åt vänster som är min "lätta" sida. Så det är inte fel att bara andas åt ett håll. Men försök lära dig att