Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAndnöd
You need to log in to create posts and topics.

Jag andas i tretakt, fungerar bäst för mig (även om jag inte får det att stämma alltid, så är tretakt bästa alternativet för mig).
Jag har kommit på mig själv att andas ut enbart jag sätter i handen i vattnet och tar den framåt. Så fort jag är längst fra

2-takt tycker jag blir för stressigt.
Nästa gång så provar jag 4-takt på den svåra sidan för att försöka nöta in den lite.
Sen kanske jag kan få till 3-takten som verkar vara det bästa.

Det är både jobbigt och lite tjusning att få till andningen.
Jobbigt

Robert: Då har vi ju grunden till ditt problem redan där - du stressar med andningen! Andas in lugnt och fint (glid och flyt vidare bara) på varannan du tills det inte är stressigt längre. SEN kan du börja med var trejde. (t+)

Naturligtvis är det bra att kunna andas åt båda hållen, men det finns ingen generell vinning i att välja tretaktsandning.

se bl.a. http://www.youtube.com/watch?v=KB4fJxMWX3U

Petteri: Då man simmar utomhus och det kommer in halvstora vår från höger så vill man gärna kunna andas till vänster!

Christer: precis, te.x. då är tretaktsandningen inget vidare bra val 😉

Som jag skrev är det naturligtvis bra att kunna andas åt båda hållen. För mig som nästan uteslutande tävlat i bassäng är det även praktiskt att kunna andas bra åt båda hållen för att

Ah, det var så du menade - då är jag med!

Är det helt fel att andas på 4-takt?

Klart att det inte är fel, men träna gärna att andas 4-takt åt olika håll, t.ex. växla varje längd ett tag.

Som jag skrev tidigare i tråden andas jag på vartannat armtag. Nu när jag kan simma crawl över längre sträckor utan andnöd, kan jag i lågt tempo även gå över till fler än 2 armtag per andning.

Om man är nybörjare förstår inte jag att man envisas med att