Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAndnöd
You need to log in to create posts and topics.

3-takten satt rätt bra utan en massa kallsupar men fortfarande så är dom sista 10 metrarna andfådda. (50-meters bassäng)
Försöker att blåsa ur den sista luften innan jag tar ny.

Kanske för dåligt tränad?

Jag tror du tar i för mycket? När du fokuserar på andningen ska du glömma allt tänk på att ta dig över till andra sidan. När änden på bassängen kommer som en överraskning mitt i ditt fina flyt - DÅ har du lyckats! (t+)

Jag har halvsvårt med 3-takt fortfarande. Fick tipset att prova 4-takt. Det var inte så mycket svårare, i teknikavseende till och med lättare. Och plötsligt kändes 3-takt mycket lättare också.

Samma sak när jag sa att jag tyckte det var tungt nog att kör

>"Jag har halvsvårt med 3-takt fortfarande".

Det vore intressant att veta varför du använder 3-takt och 4-takt?

Vilka fördelar anser du att dessa ger dig i förhållande till att andas på vartannat armtag?

Jag ska inte påstå att jag använder mig av nåt mer än nåt annat. Eller jo, mest två- och tretakt, fyrtakt ser jag bara som en övning. Men tretakt känns som det jag kommer att landa på, därför att det känns mest naturligt för mig helt enkelt. Med tvåtakt k

två-takt is the shit!

börjar också inse att 2-takt är det enda rätta...

Tycker den stora poängen med att andas sällan under träning är att man inser hur mycket (felaktig) andning ställer till vattenposition och även (tror jag) fokus på en rimligt bra armföring. Jag kör femtakt ibland och understundom rent av tjufemmor helt ut

Om du inte kan andas på rätt sätt, kommer du ALDRIG lära dig simma crawl effektivt!

Om du inte har nån som kan hjälpa dig med det, rekommenderas följande DVD:
http://www.totalimmersion.net/store/dvds/02-in-h20-a-self-help-course-on-breathing-in-swimming.

Givetvis Markku! Men om man inte lär sig hitta sin position i vattnet spelar det ingen roll hur mycket eller hur effektivt man andas.

Jag förstår teorin för hur man andas effektivt och korrekt men det kräver en hel del övning för att göra det bra. Och,