Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAndnöd
You need to log in to create posts and topics.

Hej Robert!

Jag hoppas du inte tog illa vid av mitt inlägg. Det var inte alls och endast riktat personligen mot dig, även om jag skrev "du", utan mera som en "konsumentupplysning". 🙂

Du har helt rätt att vattenläge är mycket viktigt. I varje fall uppl

Needå Markku, ingen fara. Jag ville bara understyrka att det kan vara viktigt att inse att andningen växelverkar med resten av simmandet - och andas man mycket och hela tiden kanske man inte märker att det faktiskt är ett störningsmoment. Eller så.

Jag håller med dig Robert att andningen ställer till det med bl.a. flytläget.
Det är nog som det sägs i TI-filmen att man får prioritera en sak i taget.

Jag har tidigare skrivit om mina erfarenheter när jag lärde mig grunderna i crawl. Det som gjorde att "helt plötsligt" kunde börja simma hundratals och tusentals meter, var när jag fick ordning på min andning.

Därför är det så väldigt viktigt att man lär

Markku;
Det som gjorde att_jag_ "helt plötsligt" kunde börja simma hundratals och tusentals meter var när jag började andas på vart tredje istället för på vartannat armtag...

Säkert har jag ingen bländande teknik men just nu är jag rätt nöjd med att fak

Jag kommer just från mitt hittills mest lyckade simpass. Sätt det dock i sitt sammanhang; jag har nog aldrig haft ett riktigt, riktigt lyckat simpass, nybörjare som jag är. Det som kändes så bra var just andningen. Vi började med lite vanligt sammansatt c

När jag simmar över 200 meteter så jag har minimal benspark. Jag använder bara bensparken för att få rätt läge i vattnet.

Ni som andas 3-takt eller mer, ni simmar inte speciellt fort? För när jag drar på så måste jag andas hela tiden. Då blir det 2-tak

Hur man hittar en bra andnings- och simteknik spelar ju inte nån roll. Vi är alla olika och lär oss på olika sätt.

Jag personligen tror inte att olika typer av flythjälpmedel är nödvändigt eller ens är till nån egentlig nytta. Jag själv har åtminstone in

en dolme gör underverk för andningen!

Kalle: "Ni som andas 3-takt eller mer, ni simmar inte speciellt fort?"

Det är tydligt att du hittat nåt som funkar för dig i tvåtakten. Men du verkar lite väl övertygad om att det är det generellt "rätta", fotknölskapa mig gärna om jag har fel. Som sägs