Quote from Funbeat user on 10 December 2009, 17:57jo det hänger på andningen.
Jag upplever precis tvärt om.
när jag andas på 2-takt så blir simningen stressad och jag har fullt upp att få till andningen.
Kör jag på vart 4-e så blir simningen lugnare och mera flyt.
tycker att syret räcker för det tempo ja
jo det hänger på andningen.
Jag upplever precis tvärt om.
när jag andas på 2-takt så blir simningen stressad och jag har fullt upp att få till andningen.
Kör jag på vart 4-e så blir simningen lugnare och mera flyt.
tycker att syret räcker för det tempo ja
Quote from Funbeat user on 10 December 2009, 18:20Här kommer vi in på min käpphäst! 🙂
Det krävs balans, avslappning, strömlinjeform och bra andningsteknik (även med 2-takt).
Nåt som alla da simmare har.Har man inte det, blir simningen jobbig och ineffektiv.
Just att kunna simma avslappnat och andas
Här kommer vi in på min käpphäst! 🙂
Det krävs balans, avslappning, strömlinjeform och bra andningsteknik (även med 2-takt).
Nåt som alla da simmare har.
Har man inte det, blir simningen jobbig och ineffektiv.
Just att kunna simma avslappnat och andas
Quote from Funbeat user on 10 December 2009, 18:58Jag kan inte, precis som Robert beskriver, simma avslappnat med andning på vartannat armtag.
Eller kunde inte, har inte provat på länge... men det som fick mig att öht kunna simma mer än 25 m i sträck var att jag gick över från 2 till 3 armtag per andning
Jag kan inte, precis som Robert beskriver, simma avslappnat med andning på vartannat armtag.
Eller kunde inte, har inte provat på länge... men det som fick mig att öht kunna simma mer än 25 m i sträck var att jag gick över från 2 till 3 armtag per andning
Quote from Funbeat user on 10 December 2009, 20:11"Jag kan inte, precis som Robert beskriver, simma avslappnat med andning på vartannat armtag."
Jag tycker att det vore prioritet 1 att lära sig det.
Om armtaget stör din simning så mycket att du simmar bättre med färre armtag och därmed mindre störning
"Jag kan inte, precis som Robert beskriver, simma avslappnat med andning på vartannat armtag."
Jag tycker att det vore prioritet 1 att lära sig det.
Om armtaget stör din simning så mycket att du simmar bättre med färre armtag och därmed mindre störning
Quote from Funbeat user on 10 December 2009, 22:40Du har säkert helt rätt, och vilken dag som helst, eller vecka 😉 ska jag ta mig iväg till lokala triathlonklubbens simträning och få skämmas - eller jag menar hjälp 😀
Du har säkert helt rätt, och vilken dag som helst, eller vecka 😉 ska jag ta mig iväg till lokala triathlonklubbens simträning och få skämmas - eller jag menar hjälp 😀
Quote from Funbeat user on 11 December 2009, 11:54Tycker det går helt klart bäst för mig med andningen när jag kör 2-takt. Hade ambiotion om att gå upp till var 3:e för jag hade för mig att det var nåt slags ideal. Sedan såg jag när elitet körde på tv och insåg att de flesta körde inandning varannt simta
Tycker det går helt klart bäst för mig med andningen när jag kör 2-takt. Hade ambiotion om att gå upp till var 3:e för jag hade för mig att det var nåt slags ideal. Sedan såg jag när elitet körde på tv och insåg att de flesta körde inandning varannt simta
Quote from Funbeat user on 13 December 2009, 23:56Har alltid kört tretakt, från början i tron att det "ska vara så". Men det finns ju inget rätt eller fel här verkar det som - snarare gäller det väl att anpassa andningstekniken efter vilken simstil man har. Jag tycker dock att det finns en poäng att vara
Har alltid kört tretakt, från början i tron att det "ska vara så". Men det finns ju inget rätt eller fel här verkar det som - snarare gäller det väl att anpassa andningstekniken efter vilken simstil man har. Jag tycker dock att det finns en poäng att vara
Quote from Funbeat user on 16 December 2009, 19:43Jag har även jag alltid trott att 3-takt varit idealet, och har lagt ner en del tid på att lära mig det. Blev då lite besviken när jag tittar på, som ovan beskrivet, eliten.
Får väl börja om och lära mig att tvåtakta....(#)
Jag har även jag alltid trott att 3-takt varit idealet, och har lagt ner en del tid på att lära mig det. Blev då lite besviken när jag tittar på, som ovan beskrivet, eliten.
Får väl börja om och lära mig att tvåtakta....(#)
Quote from Funbeat user on 16 December 2009, 19:59En kompis som är dukig på att simma men kanske inte gör det så mycket nu för tiden (småbarnsfar) fick ett ryck och körde rätt hårt.
Han fick ont i ena sidan och kom fram till att han körde 2-takt åt samma håll hela tiden och då vart det lite snedbelastnin
En kompis som är dukig på att simma men kanske inte gör det så mycket nu för tiden (småbarnsfar) fick ett ryck och körde rätt hårt.
Han fick ont i ena sidan och kom fram till att han körde 2-takt åt samma håll hela tiden och då vart det lite snedbelastnin
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 17:38När jag blir trött brukar jag köra:
1*2 takt följt av 1*3 takt. Så det blir:
höger-höger-3 takt-vänster-vänster osv.
När jag blir trött brukar jag köra:
1*2 takt följt av 1*3 takt. Så det blir:
höger-höger-3 takt-vänster-vänster osv.