Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningandning när man joggar
You need to log in to create posts and topics.

12

Har ganska nyligt börjat jogga, och har förstått det så att man ska andas in på 2 steg, och ut på 2 steg. Men jag tycker inte jag hinner få i mig luft på det sättet. Jag springer inte särskilt långa steg, och inte så snabbt (6-7 min/km), när jag sprang bl

Shit! Det där verkar jättekomplicerat! Som gammal simmare är jag glad åt varje form av aktivitet där jag kan andas när jag vill och behöver. Jogging hör till en av dem 😉

Sådant ändras med farten.
Jag körde 3-3 idag (hörde det för att jag inte hade musik med mig), det gick hur bra som helst. Jag är av den bestämda uppfattningen att min kropp bestämmer när den behöver syre. Inte mitt huvud (förstå mig rätt). Tänk mer på hå

Andas när det känns bra. Det viktigaste är ju att du får i dig tillräkligt med syre. Jag själv andas ganska långsamt när jag springer så det är nog närmare 4-4.

precis som sagts, du känner vad din kropp vill ha av luft. när jag joggar lugnt kör ja 3-3, lite snabbarte tempo 3-2. när det blir 2-2 brukar ja tänka att kondisen inte är vad den borde vara(i mitt fall) eller så va de ba uppförsbacke.
(brukade räkna sån

Om jag inte tänker på hur jag andas så kommer jag direkt in i 2-2-andning. Det är min standard. Om jag däremot börjar bli jättetrött (som efter ca 35 km på Sthlm marathon) så kan jag behöva tänka på att jag ska andas jämnt (oavsett om det är 2-2, 2-3, 3-3

Prova lite olika. Förr eller senare hittar du nåt som passar. Själv andas jag alltid in 2 och ut 3 (eller är det tvärtom). Går det riktigt fort (med mina mått mätt) blir det 2/2, och vid en eventuell spurt kanske det till och med blir 1/2 eller nåt. Det g

Tänker nästan aldrig på hur jag andas. Det får komma av sig självt och det fungerar alldeles utmärkt! Har mycket svårt att tro att jag skulle höja min förmåga om jag började räkna och tänka på hur andningen funkar,...

Tänker heller aldrig på andningen. Det är få gånger jag springer så hårt att jag ens tycker jag andas "ansträngt".

Enda tricket jag använder är att när jag börjar springa tar jag två-tre riktigt djupa inandningar för att "väcka" lungorna. Sen sköter krop

Har sprungit allt från 100 m till Lidingöloppet sen 70-talet o framåt, även på tävlingsnivå. Och det här är första gången jag hör talas om att försöka synka andningen med löpsteg. Är det jag som missat något, eller är det väldigt ovanligt att man försöker

12