Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Vill bara berätta för er alla som liksom jag ALDRIG får till andningen i frisim. Jag får aldrig in tillräckligt med luft och efter 25 m behöver jag hänga vid kanten och flåsa länge innan jag är kvitt syreskulden.

MEN.. förra veckan gick jag på craw

Ja, så var det för mig i början också. Jag tror att det var att jag fick bättre vattenläge när jag "tog i". Det blir ju också en liten våg eller grop vid ansiktet när man får upp farten lite. Det gör att man lättare hittar luften.
Så, när jag börjat träna

Jag tror att andningen är mycket en mental grej. Jag hade själv länge en mental "spärr" vid 50m, sedan var jag tvungen att stanna och "vädra lungorna", kändes det som iaf. Men en dag bestämde jag mig att nu ska jag simma 100m, det får bära eller brista. O

Jag klarar mig rätt bra med 2-takt. De viktigaste är att hitta något man känner sig bekväm med.

ganska säker på att det handlar mycket om att tömma lungorna ordentligt på koldioxid, inte på att hinna andas in syre. fokusera på utandning istf inandning o se vad som händer.

Andas in genom munnen och ut genom näsan , när ni andas i 3 takt ha ett jämnt utblås på alla 3 armtag .

Nackdelen med 2-takt är väl att det går långsammare om man nu vill simma snabbt.

Jag tappar vattenläget, vrider kroppen och gör ett sämre drag med armen varje gång jag andas så det blir bättre och jämnare simning med 3 eller 5 takt.

Håller med där Robert, upplever också att simningen blir jämnare och mer symmetrisk när jag andas 3-takt. Men jag prioriterar syre så jag kör på 2-takt.

IceMan du behöver inte andas 2-takt luften tar inte slut för dig om du andas på 3 istället för 2 .