Quote from Guest on 22 January 2011, 22:07Jag håller på och lär mig crawla men det går trögt. Främst för att jag inte riktigt får till andningen. Jag glömmer bort att andas ut under vatten (är fortfarande lite obekväm med att ha huvudet under vatten) så när jag kommer upp med huvudet försöker jag
Jag håller på och lär mig crawla men det går trögt. Främst för att jag inte riktigt får till andningen. Jag glömmer bort att andas ut under vatten (är fortfarande lite obekväm med att ha huvudet under vatten) så när jag kommer upp med huvudet försöker jag
Quote from Funbeat user on 22 January 2011, 22:17Andas du på 2 eller 3 armtag?
Jag hade svårt att få flyt när jag andades på 2 (troligen hann jag inte göra mig av med luften) så när jag gick över till att andas på vart tredje tag gick det enklare.
Jag andas ut sakta på de två första tagen och sen en gan
Andas du på 2 eller 3 armtag?
Jag hade svårt att få flyt när jag andades på 2 (troligen hann jag inte göra mig av med luften) så när jag gick över till att andas på vart tredje tag gick det enklare.
Jag andas ut sakta på de två första tagen och sen en gan
Quote from Funbeat user on 23 January 2011, 00:14Karin, prova att lägga 10-15 minuter i början på varje pass på att köra lite teknik övningar.
Jag kan inte säga att jag vet exakt vad du ska göras, men lite förslag i alla fall.
- Ligg på mage i vattnet med ena handen fram och andra längs med kroppen (stå
Karin, prova att lägga 10-15 minuter i början på varje pass på att köra lite teknik övningar.
Jag kan inte säga att jag vet exakt vad du ska göras, men lite förslag i alla fall.
- Ligg på mage i vattnet med ena handen fram och andra längs med kroppen (stå
Quote from Funbeat user on 23 January 2011, 08:00Håller till 100% med föregående inlägg.
Jag tror att andningsproblem oftast beror på:
- Man är inte avslappnad.
- Man andas ut/in för mycket eller för lite.Avslappningsövningar är mycket viktiga. Om man inte är helt trygg i vattnet och kan flyta på mag
Håller till 100% med föregående inlägg.
Jag tror att andningsproblem oftast beror på:
- Man är inte avslappnad.
- Man andas ut/in för mycket eller för lite.
Avslappningsövningar är mycket viktiga. Om man inte är helt trygg i vattnet och kan flyta på mag
Quote from Funbeat user on 23 January 2011, 09:31man kan också göra vattentilvänjning. En orsak till att man inte kan andas när man simmar kan vara den refflex alla människor har som just stoppar andning under vatten. Den där kippande känslan ni vet som man får när man duschar kallet eller hamnar i kall
man kan också göra vattentilvänjning. En orsak till att man inte kan andas när man simmar kan vara den refflex alla människor har som just stoppar andning under vatten. Den där kippande känslan ni vet som man får när man duschar kallet eller hamnar i kall
Quote from Funbeat user on 23 January 2011, 15:02Tack så mycket för alla tips! Massor med matnyttig information. Det stämmer att jag inte är avslappnad i vattnet men det blir bättre och bättre ju mer jag simmar, bara jag håller igång och gör det regelbundet.
Tack så mycket för alla tips! Massor med matnyttig information. Det stämmer att jag inte är avslappnad i vattnet men det blir bättre och bättre ju mer jag simmar, bara jag håller igång och gör det regelbundet.
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 22:05Anders:
Dyk*- och gaspingreflex är väl iofs närmast varandras motsats, men övningen fungerar säkert ändå -- den är ett sätt att vänja huvudet vid att strunta i en massa stimuli som säger åt en hur och när man skall andas, typ.
___
*apnédelen av dykreflexe
Anders:
Dyk*- och gaspingreflex är väl iofs närmast varandras motsats, men övningen fungerar säkert ändå -- den är ett sätt att vänja huvudet vid att strunta i en massa stimuli som säger åt en hur och när man skall andas, typ.
___
*apnédelen av dykreflexe
Quote from Funbeat user on 7 February 2011, 10:46Jag har upptäckt att jag sväljer mycket av luften för jag rapar väldigt ofta. Är det ngt fel jag gör med min andningsteknik?
Var tredje andetag - åt båda håll. det blir var tredje? Alltså jag står över ett andetag vid armtag så det blir automatioskt var
Jag har upptäckt att jag sväljer mycket av luften för jag rapar väldigt ofta. Är det ngt fel jag gör med min andningsteknik?
Var tredje andetag - åt båda håll. det blir var tredje? Alltså jag står över ett andetag vid armtag så det blir automatioskt var
Quote from Funbeat user on 7 February 2011, 11:06Hittade svaret själv ^_^
Jag håller andan under vatten. Ska då öva öva blåsa ut innan jag tar ett ande tag.
Hittade svaret själv ^_^
Jag håller andan under vatten. Ska då öva öva blåsa ut innan jag tar ett ande tag.
Quote from Funbeat user on 7 February 2011, 18:30Se svar i tidigare inlägg.
Se svar i tidigare inlägg.