Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningAndningsövningar?
You need to log in to create posts and topics.

Om jag förstått det rätt:
Genom att hyperventilera rensar du lungorna helt (mer eller mindre) på koldioxid innan dyket.
Det är mängden koldioxid som varnar dig om att syret börjar ta slut och att du måste andas.
Utan koldioxid från start är du redan avsvi

Där ser man 😉 Hur långt klarar ni att simma under vattnet/utan att andas då? Själv så är det andnöd och panik efter 7-10m...

Med "lungorna fyllda" (alltså god syrehalt i blodet -- läs: efter att ha hängt på kanten och andats ett tag) klarar jag tjugofem meter utan att andas, med visst obehag. Någon gång har jag lyckats vända, men när jag kommer upp till ytan igen måste jag stan

25 är vad jag klarat också - det känns som det är en rätt stor tröskel där 🙂

Eller rättare sagt en kaklad vägg!

Därav smileyn

Lite smått irriterande är det ju när man ser småglina i simklubben på 12-13 år som lätt simmar 25or utan att andas, bara vilar några sekunder mellan och sen kör en 25:a igen utan att andas och inte ens är andfådd efteråt 😉 Börjar undra om vissa har gälar

IceMan: Dom har ju inga muskler som kräver massor av syre. Sen vet dom inte om att det är jobbigt (H)

För mig känns det hela tiden som att jag får för lite luft hur jag än bär mig åt. Andas jag 2-takt så känns det väl hyftsat, då klarar jag en 50:a eller upp till max 100m utan stopp om jag har en bra dag men det känns fortfarande som luften inte räcker ti

jag har aldrig använt en sådan snorkel, eftersom jag var en bröstsimmare som ungdomare.

men om ni har chans att skaffa en snorkel man har mitt i ansikten, prova det! du kan simma 25-50-400m utan att vrida huvud åt sidan att andas. då få du chans att fö